Kursplan - Språkbeskrivning och textanalys för ämneslärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA036
Giltig från
Vårtermin 2020
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 371 sidor
ISBN: 9789144140384 LIBRIS-ID: dsfmv2hjbdjfvhrw
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Artiklar
Discourses of writing and learning to write, Language and education 18(3)
Webbadresser
Skolverket: Gamla prov och exempeluppgifter i gymnasieskolan
Skolverket: Ämnes- och kursplaner planen i svenska
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 371 sidor
ISBN: 9789144097114 LIBRIS-ID: 19770024
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Webbadresser
Skolverket: Gamla prov och exempeluppgifter i gymnasieskolan
Skolverket: Ämnes- och kursplaner planen i svenska
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Skrivandets makt : om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 196 s.
ISBN: 978-91-47-01562-7 LIBRIS-ID: 11336371
Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 371 sidor
ISBN: 9789144097114 LIBRIS-ID: 19770024
Webbadresser
Referenslitteratur
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 170 s.
ISBN: 9789127442146 LIBRIS-ID: 17637087
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att vidareutveckla sin förmåga att analysera texter och att ge språk- och skrivutvecklande respons på enspråkiga och flerspråkiga elevers texter. Dessutom syftar kursen till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper i språkvetenskapliga teorier och metoder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. analysera enspråkiga och flerspråkiga elevers texter samt sakprosatexter utifrån såväl kvalitativa som kvantitativa språkvetenskapliga teorier och metoder samt använda för analyserna relevant terminologi.
2. diskutera och värdera olika analysmetoder och analysmodeller.
3. ge språk- och skrivutvecklande respons på elevtexter och därvid beakta aktuell forskning om textanalys och responsgivning.
4. bedöma elevtexter utifrån mål och kriterier i aktuella styrdokument.
5. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Språkvetenskapliga teorier och metoder för textanalys
- Analys av sakprosatexter och elevtexter
- Responsgivning på elevtexter
- Bedömning av elevtexter
- Systemisk-funktionell lingvistik som ämnesteoretiskt och ämnesdidaktiskt redskap
Särskild behörighet
120 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare, samt
- 30 hp Svenska för ämneslärare.
Examination
FSR1, fältstudie, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, individuell skriftlig tentamen, textanalys, 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
ÖVN1, övning, elevtextbedömning, 2 hp, muntliga och skriftliga övningar avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på HEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.