Kursplan - Engelska 1: Engelsk språkdidaktik 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ENA141
Giltig från
Hösttermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2018-12-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Various articles to be provided by the lecturer
Webbadresser
Various websites to be used by the lecturer
Referenslitteratur
Changing methodologies in TESOL
Edinburgh : Edinburgh univ. press, 2013 - 224 s.
ISBN: 9780748646197 LIBRIS-ID: 14222208
Exploring language pedagogy through second language acquisition research
London : Routledge, 2014 - 388 s.
ISBN: 9780415519700 LIBRIS-ID: 14216914
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig en förståelse för språkdidaktiska teorier samt styrdokument, med fokus på engelsk språkdidaktik. Kursen syftar vidare till att öka studentens medvetenhet och kunskaper om kommunikativ kompetens och språkinlärningens olika aspekter. Den ger även tillfällen för övning i kommunikativa och didaktiska färdigheter.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och diskutera språkdidaktiska teorier och relevanta styrdokument
2. redogöra för teoretiska och praktiska aspekter på kommunikativ kompetens och de språkfärdigheter en språkinlärare måste utveckla
3. planera och genomföra korta undervisningstillfällen avsedda att främja kommunikativ kompetens
4. kommunicera i tal och skrift på ett tydligt och ändamålsenligt sätt
Innehåll
- Teorier om undervisning, lärande och andraspråksinlärning
- Nationella och internationella styrdokument, ramar och perspektiv (Skolverket, CEFR, mm.)
- Kommunikation och interaktion i pedagogiska, akademiska och icke-akademiska sammanhang
- Språkfärdigheter
- Fältstudier
Särskild behörighet
30 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i all schemalagd undervisning, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgifter, 3,5 hp, skriftliga reflektionsuppgifter, avseende lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, undervisningsrelaterad aktivitet, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG krävs VG på minst 5,5 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.