Kursplan - Arbetslivet som vetenskapligt fält II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA411
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-02-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Referenslitteratur
Work, worklessness and the political economy of health inequalities
Journal of Epidemiology & Community Health, 65(9), 746-750, 2011
The Palgrave handbook of social theory in health, illness and medicine
Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2015 - 744 p.
ISBN: 9781137355621 LIBRIS-ID: 17777205
Social theory at work
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 1 PDF-fil (502 s.)
ISBN: 9780191558139 LIBRIS-ID: 11740541
The Routledge Companion to Wellbeing at Work
Routledge, 2017
Theory, practice, and trends in human services : an introduction
6th ed. : Boston MA : Cengage Learning, [2016] - xviii, 391 pages
ISBN: 9781305271494 LIBRIS-ID: 19462221
Work stress : the making of a modern epidemic
Buckingham : Open University Press, 2002 - ix, 230 s.
ISBN: 0335207081 LIBRIS-ID: 4842283
Stress and Suffering at Work - The role of Culture and Society
Springer International Publishing, Edited by Marc Loriol, 2019
Övrigt
In dialogue with the course coordinator, you will choose literature based on your selected topic in this course, ~ 500 pages including for instance scientific articles, doctoral theses, and books.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupad kunskap om arbetslivsvetenskap som ämne, dess teorier, metoder och centrala frågeställningar samt värdera hur dessa kan tillämpas i konkret forskningsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. kritiskt granska, analysera och bedöma teorier och metoder inom ämnesinriktningar som återfinns inom den tvärvetenskapliga arbetslivsvetenskapen
2. tillämpa och värdera egen forskning i ett arbetsvetenskapligt sammanhang med utgångspunkt i aktuell och relevant forskning
3. motivera och försvara sitt eget vetenskapliga arbete och kritiskt granska andras utifrån arbetslivsvetenskapliga teorier och metoder
Innehåll
· Diskutera teorier och metoder från olika ämnen.
· Kritiskt granska aktuella avhandlingar med olika ämnesmässig inriktning kritiskt beträffande arbetslivsvetenskapliga frågeställningar, designer, teorier och metoder.
· Relatera arbetsvetenskapliga teorier och metoder till egna idéer och forskningsplaner.
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, litteraturstudier och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, Projektuppgift, 1 hp, gruppexamination avseende lärandemål 1-2; betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För Väl Godkänt (VG) på hela kursen krävs VG på INL1 och G på PRO1 och SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd