Kursplan - Arbetslivet som vetenskapligt fält I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA318
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-02-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Working time policy in Sweden. Working time: In search of new research territories beyond flexibility debates, 55-70
The Japan Institute for Labour Policy and Training,
URL: Länk
From productivity to complexity- history of Swedish Work Organization research
Stockholm Forte. P. 54., 2015
URL: Länk
The Convergence of the Quality of Working Life and Competitiveness. A Current Swedish Literature Review
Arbetsliv i omvandling. Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 2003
Changing work-life inequality in Sweden: Globalization and other causes. In Globalized labour markets and social inequality in Europe (pp. 177-208).
Palgrave Macmillan, London, 2011
URL: Länk
Fire and water combined: Understanding the relevance of working life studies through a concept of practical activity
Old site of Nordic Journal of Working Life Studies, 5(3a), 47-62, 2015
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupad och breddad kunskap om arbetslivsvetenskap som ämne, dess utveckling, teorier, metoder och centrala frågeställningar samt värdera hur dessa kan tillämpas i konkret forskningsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för det samtida arbetslivet och kontrastera det till arbetslivsvetenskapens utveckling som ämne, dess teorier och metoder
2. beskriva den svenska arbetslivsvetenskapliga kontexten och analysera den i relation till arbetslivsvetenskapen som internationellt forskningsfält
3. identifiera, tillämpa och jämföra arbetsvetenskapliga teorier och metoder från de olika discipliner som bidrar till ämnets flervetenskapliga karaktär
4. applicera arbetslivsvetenskapliga teorier och metoder från olika ämnesinriktningar som återfinns inom den tvärvetenskapliga arbetslivsvetenskapen till det egna forskningsområdet
Innehåll
- Orientering om forskningsfältets utveckling under tiden efter andra världskriget.
- Beskrivning av den svenska kontexten i relation till den internationella arbetslivsvetenskapliga forskningen.
- Reflektion kring hur generaliserbarheten påverkas i förflyttningen mellan det svenska arbetslivet och det internationella forskningsområdet.
- Presentation av pågående arbetslivsvetenskaplig forskning de olika ämnesinriktningarna vid MDH
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer, litteraturstudier och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, fysioterapi, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1, Seminarium, 2 hp, avseende lärandemål 1-3. Aktiv medverkan vid seminarium, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, individuellt, 3,5 hp, avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, Projektrapport, 2 hp, Gruppexamination avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1 och PRO1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd