Kursplan - Handledning och bedömning av studenters kompetenser i verksamhetsförlagd utbildning inom hälsa, vård och välfärd
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
FYS040
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-30
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Referenslitteratur
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-05729-3 LIBRIS-ID: 12050364
Handledning för professionell utveckling : medicinsk pedagogik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 247 s.
ISBN: 978-91-47-09957-3 LIBRIS-ID: 12069127
Yrkesmässig handledning : mer än ord
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 427 sidor
ISBN: 9789144136271 LIBRIS-ID: mz7qwnl8k1pfrfr9
Övrigt
Artiklar kan tillkomma
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Referenslitteratur
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-05729-3 LIBRIS-ID: 12050364
Handledning för professionell utveckling : medicinsk pedagogik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 247 s.
ISBN: 978-91-47-09957-3 LIBRIS-ID: 12069127
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Övrigt
Artiklar kan tillkomma
-
Böcker
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Samtalet med känslomässig intelligens
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 351 s.
ISBN: 978-91-44-08226-4 LIBRIS-ID: 13498745
Handledning och praktisk yrkesteori
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 432 s.
ISBN: 9789144091785 LIBRIS-ID: 17821752
Referenslitteratur
Professionell utveckling och handledning : ett yrkesövergripande perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 271 s.
ISBN: 9789144047737 LIBRIS-ID: 10908555
Klinisk utbildning i högskolan : perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-05729-3 LIBRIS-ID: 12050364
Handledning för professionell utveckling : medicinsk pedagogik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 247 s.
ISBN: 978-91-47-09957-3 LIBRIS-ID: 12069127
Yrkesmässig handledning - mer än ord
4. [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 362 s.
ISBN: 9789144097565 LIBRIS-ID: 16439953
Övrigt
Artiklar kan tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska stärka sin kompetens som handledare och skaffa sig utökade och fördjupade kunskaper och färdigheter i bedömning av studenters professionsrelaterade kompetenser i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom hälso-, vård- och välfärdsområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för studenters, handledarens och lärosätets ansvarsområden i samband med bedömning av studenters måluppfyllelse
2. tillämpa och diskutera verktyg för bedömning av studenters måluppfyllelse som är aktuella i studenters utbildning
3. reflektera över och kritiskt värdera sitt eget professionella förhållningssätt i bedömningssituationer
4. urskilja och reflektera över etiska dilemman i handledningssituationer
Innehåll
Bedömning och examination av studenters professionsrelaterade kompetenser (färdigheter, förmågor och förhållningssätt) inom högre utbildning
Formativ och summativ bedömning i verksamhetsförlagd utbildning
Feedback
Etik i handledning
Critical incidents och kollegiala samtal
Undervisning
Undervisningen bygger på studentens eget aktiva kunskapssökande vilket innebär att studenten läser in kurslitteratur, tar del av studiematerial som tillhandahålls via kursens webbplattform, söker egen litteratur relevant för att nå kursens mål, deltar aktivt i diskussioner och arbetar individuellt eller i grupp med studieuppgifter.
Särskild behörighet
Kandidatexamen / yrkesexamen om minst 150 hp inom medicin, vård, hälsa, välfärd eller motsvarande samt Introduktion till handledning i verksamhetsförlagd utbildning inom hälsa, vård och välfärd, 2 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 1 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift om bedömning i teori och praktik med koppling till den egna professionen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, seminarium med tillhörande studieuppgifter om bedömning och etik i handledning i teori och praktik med koppling till den egna professionen avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd