Kursplan - Humanistisk och existentiell psykologi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAV002
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-29
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Invitation to existential psychology : a psychology for the unique human being and its applications in therapy
2007 - vi, 176 p.
ISBN: 9780470028971 LIBRIS-ID: 11218153
Den omätbara människan : om människosynen i existentiell psykologi och terapi
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 198 s.
ISBN: 91-27-11029-X LIBRIS-ID: 9828175
On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy
[New ed.]. : London : Constable, 2004. - xi, 420 p.
ISBN: 1845290577 LIBRIS-ID: 11901371
The handbook of humanistic psychology : theory, research, and practice
Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2015 - xxviii, 800 s.
ISBN: 9781452267746 LIBRIS-ID: 16245562
Övrigt
Kan tillkomma cirka 250 sidor enligt lärares anvisning.
-
Böcker
Invitation to existential psychology : a psychology for the unique human being and its applications in therapy
2007 - vi, 176 p.
ISBN: 9780470028971 LIBRIS-ID: 11218153
Humanistic psychology - current trends and future prospects
Taylor & Francis Ltd, 2017 - 344 sidor
ISBN: 9781138698918 LIBRIS-ID: 21731378
Den omätbara människan : om människosynen i existentiell psykologi och terapi
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 198 s.
ISBN: 91-27-11029-X LIBRIS-ID: 9828175
On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy
[New ed.]. : London : Constable, 2004. - xi, 420 p.
ISBN: 1845290577 LIBRIS-ID: 11901371
Övrigt
Kan tillkomma cirka 250 sidor enligt lärares anvisning.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig kunskaper i humanistisk och existentiell psykologi med relevans för existentiell vägledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 urskilja och reflektera över frågeställningar inom humanistisk och existentiell psykologi
2 redogöra för och reflektera över centrala mänskliga livsdilemman och potentiella livskrisområden
3 redogöra för och jämföra relevant forskning inom kursens område
Innehåll
Kursen presenterar centrala begrepp och fenomen inom ramen för humanistisk och existentiell psykologi. De områden som berörs relaterar till människan som en varande, blivande och meningsskapande unik person i gemenskap med andra människor och de utmaningar och möjligheter detta innebär i förhållande till hälsa och ohälsa, liv och död.
Undervisning
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webbaserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i folkhälsovetenskap, fysioterapi, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad alternativt teologie kandidatexamen, psykologexamen, psykoterapeutexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, avseende lärandemål 1, 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarier, avseende lärandemål 1, 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på SEM1. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd