Kursplan - What's up - Nutidsorientering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA205
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2018-01-26
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Välfärdsinnovation
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 141 s.
ISBN: 9789144097633 LIBRIS-ID: 18470272
Samhällsarbete : aktörer, arenor och perspektiv
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 389 sidor
ISBN: 9789144111759 LIBRIS-ID: 22670228
Artiklar
Social innovation: Worklessness, Welfare and Well-Being
Social Policy and Society. Vol 13, Issue 3, pp 457-467, 2014
URL: Länk
Referenslitteratur
Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 224 s.
ISBN: 9789144096209 LIBRIS-ID: 16648789
-
Böcker
Välfärdsinnovation
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 141 s.
ISBN: 9789144097633 LIBRIS-ID: 18470272
Samhällsarbete : aktörer, arenor och perspektiv
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 389 sidor
ISBN: 9789144111759 LIBRIS-ID: 22670228
Artiklar
Social innovation: Worklessness, Welfare and Well-Being
Social Policy and Society. Vol 13, Issue 3, pp 457-467, 2014
URL: Länk
Referenslitteratur
Organisationer, samhälle och globalisering : tröghetens mekanismer och förnyelsens förutsättningar
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 224 s.
ISBN: 9789144096209 LIBRIS-ID: 16648789
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i att identifiera samtida folkhälsorelaterade samhällsfenomen. Vidare syftar kursen till att studenten med ett folkhälsovetenskapligt perspektiv ska föreslå åtgärder för att minska ojämlikhet i hälsa.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och beskriva samtida samhällsfenomen med relevans för folkhälsa
2 redogöra för hur folkhälsovetenskaplig forskning förhåller sig till samtida samhällsfenomen
3 kritiskt värdera och redogöra för olika källors information om orsaker till samtida samhällsfenomen utifrån ett folkhälsovetenskapligt perspektiv
4 föreslå och diskutera åtgärder för att bemöta folkhälsorelaterade konsekvenser av samtida samhällsfenomen
Innehåll
Externa påverkansfaktorer för folkhälsa
Identifiera aktörer och samverkanspartners
Insatser och åtgärderför komplexa samhällsproblem
Källkritik, värdera information
Medborgarforskning (Citizen science)
Olika informationskällor,
Omvärldsbevakning av relevanta folkhälsofrågor
Teorier med relevans för samhällsutveckling och folkhälsovetenskap
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursplattform används både som kursbibliotek och för kommunikation. Undervisningsformerna syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga till aktivt kunskapssökande och färdigheter i kritisk granskning och diskussion.
Särskild behörighet
45 hp folkhälsovetenskap varav Grundläggande folkhälsovetenskap 15 hp eller motsvarande.
Examination
GRU1 Gruppuppgift, 1,5 hp, Skriftlig och muntlig redovisning av omvärldsanalys avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1 Inlämningsuppgift, 4 hp, Individuell skriftlig redovisning av PM och kritisk granskning av andra kursdeltagares PM avseende lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1 Seminarium, 2 hp, Individuell skriftlig rapport följt av kollegial granskning och diskussion avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och G på GRU1 och SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd