Kursplan - Industriell marknadsföring: industriella system, marknaden och värdeskapande processer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
IEO102
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2018-01-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Lärarproducerat material och/eller artiklar tillkommer (finns på MDH:s lärplattform)
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utvecklar förståelse för området industriell marknadsföring i relation till utveckling och styrning av industriella system och värdeskapande processer. Detta görs genom att både grundläggande och samtida ansatser och modeller introduceras och därefter används för att värdera, modellera och effektivisera olika värdeadderande processer och relationer mellan komponenter/verksamheter i industriella system. Studenterna ges också möjlighet till reflektion kring ingenjörernas roll i typiska situationer relaterade till industriell marknadsföring. Slutligen har kursen också som syfte att träna studenterna att skriftligt redogöra för olika begrepp och modeller samt deras begränsningar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
1. Definiera, använda och kritiskt diskutera verktyg och modeller för att utvärdera och producera underlag för att optimera processer i ett värdeskapande system
2. Definiera, modellera och kritiskt diskutera skapande och utbyte av värde i komplexa industriella system samt värdera relationen mellan komponenterna i systemet, inkl. konsekvensanalys
3. Genom att integrera olika kunskapskällor, definiera och muntligt diskutera samtida modeller för att effektivt arbeta med värdeskapande utbyte där produktionsprocess och konsumtionsprocess inte separeras
4. Reflektera kring ingenjörernas yrkesroll och ens egen kompetens i förhållande till en typisk aktivitet relaterad till industriell marknadsföring
5. I skriftlig form definiera och jämföra grundläggande begrepp och modeller samt kritiskt värdera modellernas tillämpbarhet och begränsningar
Innehåll
Kursen kombinerar föreläsningar, som utrustar studenterna med verktyg och modeller för att analysera industriella system och värdeadderande processer, med grupparbete för att värdera och applicera sådana verktyg och modeller. Studenterna kommer i kontakt med industriell marknadsföring och ingenjörsarbete genom simulering av en eller flera typiska situationer relaterad till industriell marknadsföring. Kursen innehåller också övningar där studenterna får öva sig i att söka kunskap på olika sätt, samt i att integrera kunskap från olika källor. I kursen övar studenterna både sina muntliga och skriftliga förmågor.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, individuella och gruppinlämningar
Särskild behörighet
30 hp inom Civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi vari ingår 5 hp inom ämnet industriell ekonomi och organisation och 4 hp inom övriga tekniska ämne.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 1)
Seminarium (SEM 1), 2 hp, betyg 3, 4 eller 5 (avser lärandemål 1, 3)
Gruppuppgift (GRU1), 2 hp, betyg 3, 4 eller 5 (avser lärandemål 2)
Inlämningsuppgift (INL2), 0,5 hp, betyg Godkänd (G) (avser lärandemål 4)
Tentamen (TEN1), 2 hp, betyg 3, 4 eller 5 (avser lärandemål 5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd