Kursplan - Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling - grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU212
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Stockholm : Skolverket, 2013 - 29 s.
ISBN: 9789175590721 LIBRIS-ID: 15984411
Allmänna råd om betyg och betygssättning
Stockholm : Skolverket, 2018 - 49 sidor,
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen
[Reviderad och utökad upplaga] : Stockholm : Skolverket, 2017 - 27 sidor
ISBN: 978-91-7559-268-8 LIBRIS-ID: 21151725
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Artiklar
Jakobsson, A. (2013) Att undersöka kunskapstrender med hjälp av Pisa. Likvärdighet, förståelse, kunskapssyn. I Utbildning & Demokrati 2013, vol 23
Working Inside the Black Box: Assessment for Learning in the Classroom
Phi Delta Kappan vol 86, 2004
Einarsdottir, J; Dockett, S; Perry, B (2009) Making meaning: childrens perspectives expressed through drawings. Early Child Development and Care, 179(2), (s. 217-232)
URL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03004430802666999?needAccess=true
Referenslitteratur
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Övrigt
Ytterligare myndighetstexter, vetenskapliga artiklar och avhandlingar tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om pedagogisk bedömning av barns lärande och utveckling, särskilt vad gäller barn i förskoleklassen och skolans årskurs 1-3. Ytterligare ett syfte är att studenten utvecklar kunskap om hur dokumentation kan få konsekvenser för förändringsarbete, och att skapa goda förutsättningar för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och jämföra historiska och teoretiska perspektiv på bedömning
2. kritiskt granska redskap för dokumentation och bedömning av barns/elevers lärande
3. diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4. analysera strategier för bedömning och utvärdera didaktisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för barns/elevers lärande
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
6. reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
Innehåll
- Historiska och teoretiska perspektiv på bedömning av barns/elevers lärande inom olika skolformer
- Lärares bedömnings- och utvärderingsuppdrag i relation till nationella och lokala styrdokument samt kunskapsmätningar
- Redskap och strategier för dokumentation och bedömning
- Individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
- Samhälleliga, etiska och internationella perspektiv samt ett flerspråkighetsperspektiv på bedömning och dokumentation
- Undervisningens innehåll och metodik
Undervisning
I kursen används varierande arbetsformer och arbetssätt: föreläsningar, seminarier och fältstudier. IT används som didaktiskt redskap i kursen.
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3, samt
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3.
Examination
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd