Kursplan - Utveckling och lärande - ämneslärare gy
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU097
Giltig från
Vårtermin 2019
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lärande och lärandeteorier : om den intentionella människan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s.
ISBN: 978-91-44-11120-9 LIBRIS-ID: 19665795
Ungdomsgrupper i teori och praktik
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 300 s.
ISBN: 9789144075747 LIBRIS-ID: 12480257
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
Andra upplagan : Malmö : Gleerups, [2022] - 198 sidor
ISBN: 9789151106878 LIBRIS-ID: m16v3bnwkc2m6zgk
Webbadresser
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Från dröm till verklighet : Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap
Nordic Council of Ministers,
Digitaliseringen i skolan. : möjligheter och utmaningar
Stockholm : 2018 - 83 sidor
ISBN: 9789175593227 LIBRIS-ID: r0mqn5qlpf5jtq80
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer vid kursstart och lämnas ut av kursansvarig.
-
Böcker
Lärande och lärandeteorier : om den intentionella människan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s.
ISBN: 978-91-44-11120-9 LIBRIS-ID: 19665795
Ungdomsgrupper i teori och praktik
4., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 300 s.
ISBN: 9789144075747 LIBRIS-ID: 12480257
Webbadresser
Referenslitteratur
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer vid kursstart och lämnas ut av kursansvarig.
-
Böcker
Tonåringars tänkande och utveckling : kognition, moral och identitet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 312 s.
ISBN: 9789144078809 LIBRIS-ID: 13500886
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09730-2 LIBRIS-ID: 12447535
Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 200 s.
ISBN: 9789144094953 LIBRIS-ID: 14844962
Sammanfattning av När livet känns fel : ungas upplevelser kring psykisk ohälsa
Stockholm : Myndigheten för ungdoms- och civilsamhälllesfrågor, cop. 2015 - 31 s.
ISBN: 9789185933891 LIBRIS-ID: 19347929
URL: Fulltext
Artiklar
H. Ek & R. Eriksson (2013) Psychological Factors Behind Truancy, School Phobia, and School Refusal: A Literature Study. Child & Family Behavior Therapy, 35:3, 228-248, DOI: 10.1080/07317107.2013.818899
Övrigt
Övrig litteratur tillkommer vid kursstart och lämnas ut av kursansvarig.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om lärande och utveckling samt att utveckla ett didaktiskt förhållningssätt till barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra ett resonemang om hur elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja deras utveckling och lärande i olika undervisningskontexter
3. problematisera hur utveckling och lärande sker i olika lärandemiljöer och kritiskt granska dessa med avseende på hållbar utveckling, digital kompetens och entreprenöriella förmågor
4. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
- Undervisning och elevers utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Hållbar utveckling, digitalisering och entreprenöriellt lärande
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, workshops, fältstudie.
Särskild behörighet
7,5 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet.
alternativt
12 hp från Kompletterande pedagogisk utbildning gymnasiet vari ingår
- 4,5 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan, samt
- 4,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 – KPU.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 2,5 hp, individuell muntlig och/eller skriftlig examination avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd