Kursplan - Matematik i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA014
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2017-12-12
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematikundervisning i förskolan : att se världen i ljuset av matematik
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2018] - 276 sidor
ISBN: 9789127822580 LIBRIS-ID: 22073354
Artiklar
Motivational Qualities of Mathematical Experiences For Turkish Preservice Kindergarten Teachers
International Journal of Environmental & Science Education, 2008
Webbadresser
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019
Sjätte upplagan : [Stockholm] : Skolverket, 2019 - 299 sidor. ISBN:9789138327500 LIBRIS-ID:093nxxs9xfd5hxcd,
Referenslitteratur
Mattemusik : en metod för ämnesintegrerat lärande
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR), 2010 - 128 s.
ISBN: 978-91-25-09025-7 (inb.) LIBRIS-ID: 12058696
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Små barns matematik : undervisning & lärande
2 rev. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2016 - 169 s.
ISBN: 9789185143290 LIBRIS-ID: 19660988
Övrigt
Föreläsningsmaterial, filmer och kompendier på lärplattform.
-
Böcker
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 126 s.
ISBN: 978-91-47-09324-3 LIBRIS-ID: 12281215
Små barns matematik : undervisning & lärande
2 rev. uppl. : Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2016 - 169 s.
ISBN: 9789185143290 LIBRIS-ID: 19660988
Läroplan för förskolan, Lpfö 98
Skolverket, 2016
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 112 s.
ISBN: 9789147117154 LIBRIS-ID: 18708725
De yngsta barnens matematik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 192 s.
ISBN: 9789147111664 LIBRIS-ID: 17759784
Referenslitteratur
Mattemusik : en metod för ämnesintegrerat lärande
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR), 2010 - 128 s.
ISBN: 978-91-25-09025-7 (inb.) LIBRIS-ID: 12058696
Övrigt
Föreläsningsmaterial, filmer och kompendier på lärplattform.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande utvecklar förståelse kring talbegreppet och rumsbegreppet samt förståelse för sätt att diskutera kunskap i matematik. Kursen syftar vidare till att studenten befäster kunskaper om barns matematiska tänkande samt kunskap om matematiska aktiviteter lämpliga för förskolan utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. lösa matematiska problem kopplade till tal och rum samt motivera och reflektera över egna och andras lösningar
2. använda ett matematiskt språk samt beskriva grundläggande matematiska begrepp och förklara deras inbördes samband med hjälp av olika uttrycksformer
3. analysera matematiken i förskolans läroplan och koppla den till ramverk kring matematikkunskap
4. på olika sätt iaktta, dokumentera och analysera matematiska aktiviteter och barns deltagande i dessa
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Centrala begrepp och resonemang kopplade till tal och rum såsom grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp
- Olika perspektiv på barns utveckling av matematiskt tänkande
- Matematik i förskolans styrdokument och ramverk för att diskutera kunskap i matematik
- Matematiska aktiviteter såsom räkna, lokalisera, mäta, konstruera och resonera
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer (också med hjälp av en dator), seminarier, studiegrupparbete, individuellt arbete och fältstudie.
Särskild behörighet
30 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 15 hp Förskolans organisation, uppdrag och innehåll,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan, samt
- 1,5 hp Utveckling och lärande (förskollärare).
Examination
SEM1, muntlig redovisning, 0,5 hp, avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, individuell inlämningsuppgift, 1,0 hp avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, skriftlig och muntlig redovisning av fältstudie, 2 hp, avseende lärandemål 2,4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, individuell skriftlig tentamen, 4 hp avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd