Kursplan - Uppföljning och analys av lärande och utveckling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU177
Giltig från
Hösttermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Reviderad
2017-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Länk
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation
Stockholm: Skolverket, 2012
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 186 sidor
ISBN: 9789147127832 LIBRIS-ID: 22597092
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 312 sidor
ISBN: 978-91-47-12253-0 LIBRIS-ID: 20217362
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 209 sidor
ISBN: 9789147122813 LIBRIS-ID: 22524808
Referenslitteratur
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 200 s.
ISBN: 9789144055541 LIBRIS-ID: 11775226
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 312 sidor
ISBN: 978-91-47-12253-0 LIBRIS-ID: 20217362
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Länk
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation
Stockholm: Skolverket, 2012
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 152, [2] s.
ISBN: 91-47-05215-5 LIBRIS-ID: 9819260
Referenslitteratur
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 200 s.
ISBN: 9789144055541 LIBRIS-ID: 11775226
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
-
Böcker
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 149 s.
ISBN: 91-47-05311-9 (korr.) LIBRIS-ID: 9971972
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 93 s.
ISBN: 978-91-47-10552-6 LIBRIS-ID: 12543522
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - 312 sidor
ISBN: 978-91-47-12253-0 LIBRIS-ID: 20217362
Varför pedagogisk dokumentation? : verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2013 - 138 s.
ISBN: 9789140678607 LIBRIS-ID: 14809975
Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (rev. 2010)
Skolverket, 2010
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund : Studentlitteratur, 2011 - 110 s.
ISBN: 978-91-44-06648-6 LIBRIS-ID: 12179931
Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: pedagogisk dokumentation
Stockholm: Skolverket, 2012
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 152, [2] s.
ISBN: 91-47-05215-5 LIBRIS-ID: 9819260
Uppföljning och utvärdering för förändring : pedagogisk dokumentation som grund för kontinuerlig verksamhetsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Stockholm : Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, 2013 - 286 s.
URL: Länk
Referenslitteratur
Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 208 s.
ISBN: 91-44-03615-9 LIBRIS-ID: 9836451
De yngre barnens läroplanshistoria : från 1800-talets mitt till idag
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 200 s.
ISBN: 9789144055541 LIBRIS-ID: 11775226
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
URL: http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/89/51/20e75aa2.pdf
Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan : en diskursanalys
Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2011 - 269 s.
ISBN: 978-91-7346-710-0 LIBRIS-ID: 12299604
URL: Länk
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska utveckla en bred kännedom om teorier avseende uppföljning och analys. Kursens syftar vidare till att studenten utvecklar grundläggande kunskap om bedömning som tillvägagångssätt för att förstå barns erfarenheter, utveckling och lärande. Kursen syftar även
till att diskutera och problematisera etiska och praktiska aspekter av pedagogisk dokumentation.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och kritiskt granska historiska och teoretiska perspektiv på uppföljning, bedömning, analys och pedagogisk dokumentation
2. använda olika redskap för dokumentation, bedömning, uppföljning och analys av barns lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
3. pröva och kritiskt analysera olika sätt att observera, analysera och dokumentera barns erfarenheter, lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål
4. i skrift systematisk sammanställa och diskutera relevant forskning kring uppföljning i förhållande till barns utveckling och lärande
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- uppföljning och analys av förskolan ur ett historiskt perspektiv
- uppföljning och analys ur olika teoretiska perspektiv
- pedagogisk dokumentation och dess användning
- olika metoder för observation, analys och uppföljning av barns lärande och utveckling i relation till förskolans verksamhetsmål
- uppföljning med barns erfarenheter som grund
-bedömning som tillvägagångssätt för att förstå barns erfarenheter, utveckling och lärande
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier, fältstudier, workshops och handledning.
Särskild behörighet
7,5 hp från Förskollärarprogrammet.
Examination
SEM1, seminarium, 2 hp, skriftligt och muntligt seminarium avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
INL1, Individuell inlämningsuppgift 5.5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG),
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd