Kursplan - Existentiell vägledning
Omfattning
30 hp
Kurskod
OAV001
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2017-01-11
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Litteratur
Existentialism : an introduction
Cambridge : Polity, 2014 - xvii, 193 s.
ISBN: 9780745651422 LIBRIS-ID: 14927982
A concise introduction to existential counselling
London : SAGE, 2013. - xi, 147 p.
ISBN: 9781446208434 LIBRIS-ID: 14857932
Psykologin i senmoderniteten
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 376, [4] s.
ISBN: 91-47-05202-3 LIBRIS-ID: 9336722
Den omätbara människan : om människosynen i existentiell psykologi och terapi
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 198 s.
ISBN: 91-27-11029-X LIBRIS-ID: 9828175
Humanistic contributions for psychology 101: Growth, choice, and responsibility
University Professors Press ISBN: 9781939686107, 2015
Livet måste ha mening
3. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 155 s.
ISBN: 91-27-11259-4 LIBRIS-ID: 10106038
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur, 2000 - 284, [1] s.
ISBN: 91-27-07633-4 LIBRIS-ID: 8348426
On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy
[New ed.]. : London : Constable, 2004. - xi, 420 p.
ISBN: 1845290577 LIBRIS-ID: 11901371
Övrigt
I delkurs 1 tillkommer ytterligare cirka 250 sidor enligt lärares anvisning.
I delkurs 2 tillkommer ytterligare cirka 250 sidor enligt lärares anvisning.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall skaffa sig tillräckliga kunskaper inom existensfilosofi, humanistisk och existentiell psykologi och existentiell vägledningsmetod samt utveckla nödvändiga färdigheter för att genomföra existentiell vägledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för ett existensfilosofiskt perspektiv på mänskligt liv i det nutida samhället
2 reflektera över centrala existensfilosofiska tankegångar av betydelse för existentiella vägledningsinsatser
3 urskilja och reflektera över frågeställningar inom den humanistiska och existentiella psykologin
4 redogöra för och reflektera över centrala mänskliga livsdilemman och potentiella livskrisområden
5 redogöra för perspektiv på mänsklig hållbarhet och återhämtningsförmåga
6 argumentera för och motivera ett etiskt förhållningssätt gällande existentiellt vägledningsarbete
7 beskriva och tillämpa existentiellt inriktat vägledningsarbete
8 genomföra ett självgranskande och självkritiskt arbete av de egna vägledningsinsatserna
9 återkoppla andras vägledningsinsatser
10 redogöra för och jämföra relevant forskning inom kursens område
Innehåll
Människan i världen, 7,5 hp
Delkursen presenterar centrala existensfilosofiska tankegångar inom ramen för ett nutida samhällsperspektiv. Frågor som handlar om existensfilosofins förhållningssätt till globalisering, kultur och genus behandlas. Existensfilosofins betydelse för existentiell vägledning klargörs.
Humanistisk och existentiell psykologi, 7,5 hp
Delkursen presenterar centrala begrepp och fenomen inom ramen för humanistisk och existentiell psykologi. De områden som berörs relaterar till människan som en varande och meningsskapande unik person i gemenskap med andra människor och de utmaningar och möjligheter detta innebär i förhållande till människans hälsa och ohälsa, liv och död.
Existentiell vägledningsmetod, 7,5 hp
Delkursen presenterar fenomenologisk metod och andra redskap som kan användas i existentiellt vägledningsarbete. Den utgår från ett holistiskt perspektiv på hälsa och ohälsa i termer av livsproblem. Fokus ligger på det existentiella livskrisbegreppet och på vägledning som grundas i det mänskliga behovet av att regelbundet ompröva och återupprätta sin tillvaro. Särskild vikt läggs också vid tålighet, hållbarhet och rehabiliteringsinsatser.
Tillämpad existentiell vägledning, 7,5 hp
Delkursen består av grupphandledning i humanistiskt och existentiellt inriktat vägledningsarbete där den studerande förväntas bidra med en egen vägledningsinsats som kan användas som underlag för handledning.
Undervisning
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webbaserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi alternativt teologie kandidatexamen, psykologexamen eller psykoterapeutexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, Människan i världen, avseende lärandemål 1, 2 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 6 hp, Humanistisk och existentiell psykologi, avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, Inlämningsuppgift, 6 hp, Existentiell vägledningsmetod, avseende lärandemål 5-7 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL4, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, Tillämpad existentiell vägledning, lärandemål 7-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
LAB1, Grupphandledning, 3 hp, Tillämpad existentiell vägledning, aktivt deltagande i grupphandledning, avseende lärandemål 7-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, Människan i världen, aktivt deltagande i seminarier, avseende lärandemål 1, 2 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, Humanistisk och existentiell psykologi, aktivt deltagande i seminarier, avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 1,5 hp, Existentiell vägledningsmetod, aktivt deltagande i seminarier, avseende lärandemål 5-7 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på tre av de fyra inlämningsuppgifterna (INL) och godkänt (G) på övriga examinationerna. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd