Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering - grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU155
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Reviderad
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
God forskningssed
Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s.
ISBN: 978-91-7307-352-3 LIBRIS-ID: 21388308
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 173 s.
ISBN: 9789144084534 LIBRIS-ID: 14503562
Pedagogisk utvärdering som styrning : en historia från präster till PISA
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2007 - 168 s.
ISBN: 978-91-85589-34-0 LIBRIS-ID: 10517667
URL: Fulltext
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket, 2017 - 289 s.
ISBN: 978-91-38-32716-6 LIBRIS-ID: 20884591
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket, 2012 - 52 s.
ISBN: 978-91-87115-78-3 LIBRIS-ID: 13615960
Med ansiktet mot Europa. Perspektiv på skolutveckling
Stockholm: Lärarförbundet, Myndigheten för skolutveckling/ Skolverket, Sveriges Skolledarförbund, 2011
Artiklar
Utvärderingsmodeller
Socialvetenskapliga Tidskrift 2 (3). 25 s, 2002
URL: http://journals.lub.lu.se/index.php/svt/article/view/15535/14029
Webadresser
BRUK- Bedömning, reflektion, utvärdering, kvalitet
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete/bruk
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Övrigt
Vetenskapliga artiklar och avhandlingar kan tillkomma. Liksom myndighetstexter och webblänkar.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska skall tillägna sig grundläggande kunskaper om och metoder för utvecklingsarbete och reflektion inom förskoleklassen och skolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om olika modeller av utvecklingsarbeten som har relevans för utvecklingen av yrkesverksamheten
2. planera, genomföra och utvärdera didaktisk/pedagogisk verksamhet i eget valt ämnes- eller temaområde
3. analysera och värdera resultat av ett utvecklingsarbete
4. presentera alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt från reflektion och relevant forskning
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utvecklingsarbete och utvärdering i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Olika teorier och modeller av utvecklingsarbete, reflektion och kvalitetssäkring
- Pedagogisk observation och dokumentation
-Etik vid dokumentation
- Aktuellt utvecklings- och utvärderingsarbete
- Metodik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IT.
Särskild behörighet
30 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår 7,5 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 22,5 hp ämnesstudier.
Examination
Fältstudie (GRU1), 1,5 hp, styr och måldokument, betyg Godkänd (G)
Skriftlig tentamen (INL1), 4,5 hp, utvecklingsarbete och utvärdering, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Muntlig examination (SEM1), 1,5 hp, planering av utvecklingsarbete, betyg Godkänd (G)
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd