Kursplan - Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU213
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 152 s.
ISBN: 9789147111749 LIBRIS-ID: 16859851
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Betyg i teori och praktik : : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
2. [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 206 s.
ISBN: 978-91-40-67604-7 LIBRIS-ID: 12750614
Artiklar
Assessment is for learning: formative assessment and positive learning interactions
Florida Journal of Educational Administration & Policy, 2(1), 1-16., 2008
Webadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket, 2011
Kunskapsbedömning - vad, hur och varför?
Skolverket, 2011
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om pedagogisk bedömning och betygsättning för skolans årskurs 4-6. Ytterligare ett syfte är att studenten utvecklar kunskap om hur dokumentation kan få konsekvenser för förändringsarbete, i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1.beskriva och jämföra historiska och teoretiska perspektiv på bedömning
2.kritiskt granska redskap för dokumentation, bedömning och betygsättning av elevers lärande
3.diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4.analysera strategier för bedömning och utvärdera didaktisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande
5.visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
6.reflektera kring bedömnings- och dokumentationspraktiken utifrån ett flerspråkighetsperspektiv
Innehåll
- Historiska och teoretiska perspektiv på bedömning av elevers lärande inom olika skolformer
- Lärares bedömnings- och utvärderingsuppdrag i relation till nationella och lokala styrdokument samt kunskapsmätningar
- Redskap och strategier för dokumentation, bedömning och betygsättning
- Individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
- Samhälleliga, etiska och internationella perspektiv på bedömning och dokumentation
- Undervisningens innehåll och metodik
Undervisning
I kursen används varierande arbetsformer och arbetssätt: föreläsningar, seminarier, skrivuppgifter och fältstudier. IT används som didaktiskt redskap i kursen.
Särskild behörighet
90 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 vari ingår 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning samt 67,5 hp ämnesstudier.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, individuell muntlig examination avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd