Kursplan - Retorik för lärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA026
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper i retorikens teori, praktik och didaktik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för relevanta begrepp inom retorik, exempelvis inom argumentationsanalys
2. använda relevant terminologi vid skriftliga och muntliga analyser av tal i olika genrer
3. hålla muntliga anföranden och i samband med dessa använda retoriska grepp
4. planera en didaktiskt grundad språkträning för såväl enspråkiga som flerspråkiga elever
5. uppvisa ett utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Retorikteori
- Röst, tal och kroppsspråk
- Muntliga genrer
- Muntliga anföranden
- Metoder för retoriska analyser
- Retorik som didaktiskt redskap
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
105 hp från Ämneslärarprogrammet inriktning gymnasieskolan varav 22,5 hp svenska/litteraturvetenskap, 45 hp svenska som andraspråk eller engelska eller samhällskunskap, 30 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 7,5 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
FSR1, fältstudie, 1 hp, muntliga och skriftliga uppgifter avseende lärandemål 1–4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, individuell skriftlig tentamen, retorik, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
ÖVN1, övningar, 2,5 hp, muntliga övningar avseende lärandemål 2–3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd