Kursplan - Informativt berättande
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE242
Giltig från
Hösttermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Reporter : en grundbok i journalistik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 582 s.
ISBN: 978-91-44-09586-8 LIBRIS-ID: 16666912
Författarens verktygslåda : att läsa och skriva sakprosa
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 166 s.
ISBN: 91-47-05342-9 LIBRIS-ID: 10150903
URL: Omslagsbild
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
Referenslitteratur
Muntligt och skriftligt i Sverige och svenskan
Lund : Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789187833106 LIBRIS-ID: 13934430
Övrigt
Aktuella texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen ska ge studenterna fördjupade kunskaper i muntligt och skriftligt berättande i informativa sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och redogöra för retoriska och berättartekniska grepp i muntlig och skriftlig information
2. medvetet använda sig av berättartekniska grepp
3. producera muntliga gestaltningar utifrån givna ämnen
4. beskriva och reflektera över den egna arbetsprocessen
Innehåll
Introduktion till ljud och ljudredigering med skriftligt och muntligt berättande i informativa sammanhang. Analys av retoriska och berättartekniska grepp utifrån praktiska exempel. Genomförande av egna ljudprojekt med fokus på berättartekniska grepp. Analys av den egna arbetsprocessen.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten, handledning och litteraturstudier.
Särskild behörighet
22,5 hp med inriktning mot textdesign eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3,5 hp, (examinerar lärandemål 2 och 3), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2), 2 hp, (examinerar lärandemål 4), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL3), 1 hp, (examinerar lärandemål 1 och 2), Betyg Underkänd (U, Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1 hp, (examinerar lärandemål 2 och 3), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med Textdesign 4: Informativt berättande (ITE220 och ITE327)