Kursplan - Forskningsdesign och metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO332
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Doing action research in your own organization
4th edition. : London : SAGE, 2014 - xxi, 206 pages
ISBN: 9781446272572 LIBRIS-ID: 16686441
Qualitative Research : a guide to design and implementation / Sharan B. Merriam and Elizabeth J. Tisdell
4th Edition : San Francisco : Jossey-Bass, 2016 - 346 s.
ISBN: 9781119003618 LIBRIS-ID: 17984715
Artiklar
Using thematic analysis in psychology
Qualitative Research in Psychology 3(2), 2006
Problematiska problem? Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning.
Statsvetenskaplig tidskrift, Vol. 102, Nr 4, 1999
Seeking Qualitative Rigor in Inductive Research: Notes on the Gioia Methodology
Organizational Research Methods, 16, 2013
Three approaches to qualitative content analysis
Qual Health Res 15(9), 2005
Att bedöma och uppnå kvalitet i interaktiv forskning
Ingår i:
Gemensamt kunskapande : den interaktiva forskningens praktik
Växjö : Växjö University Press, 2008 - 389 s.
ISBN: 978-91-7636-621-9 LIBRIS-ID: 11202850
URL: Länk
S. 333-347
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen
Pedagogisk forskning i Sverige 6(4), 2001
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Doing action research in your own organization
4th edition. : London : SAGE, 2014 - xxi, 206 pages
ISBN: 9781446272572 LIBRIS-ID: 16686441
Gemensamt kunskapande : den interaktiva forskningens praktik
Växjö : Växjö University Press, 2008 - 389 s.
ISBN: 978-91-7636-621-9 LIBRIS-ID: 11202850
Qualitative Research : a guide to design and implementation / Sharan B. Merriam and Elizabeth J. Tisdell
4th Edition : San Francisco : Jossey-Bass, 2016 - 346 s.
ISBN: 9781119003618 LIBRIS-ID: 17984715
Artiklar
Using thematic analysis in psychology
Qualitative Research in Psychology 3(2), 2006
Seeking Qualitative Rigor in Inductive Research: Notes on the Gioia Methodology
Organizational Research Methods, 16, 2013
Achieving quality in action research: A matter of judgment.
20th EGOS Colloquium, in Ljubljana, Slovenia, July 1-3, 2004
Det finns inga kvalitativa metoder - och inga kvantitativa heller för den delen
Pedagogisk forskning i Sverige 6(4), 2001
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Doing action research in your own organization
4th edition. : London : SAGE, 2014 - xxi, 206 pages
ISBN: 9781446272572 LIBRIS-ID: 16686441
Qualitative Research : a guide to design and implementation / Sharan B. Merriam and Elizabeth J. Tisdell
4th Edition : San Francisco : Jossey-Bass, 2016 - 346 s.
ISBN: 9781119003618 LIBRIS-ID: 17984715
Gemensamt kunskapande : den interaktiva forskningens praktik
Växjö : Växjö University Press, 2008 - 389 s.
ISBN: 978-91-7636-621-9 LIBRIS-ID: 11202850
Artiklar
Problematiska problem? Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning.
Statsvetenskaplig tidskrift, Vol. 102, Nr 4, 1999
Process Studies of Change in Organization and Management: Unveiling Temporality, Activity, and Flow.
Academy of Management Journal, 56, 2013
Achieving quality in action research: A matter of judgment.
20th EGOS Colloquium, in Ljubljana, Slovenia, July 1-3, 2004
Syfte
Efter genomgången kurs förväntas studenten visa förståelse för innovationsteknik som vetenskaplig disciplin vilket inbegriper en förmåga att beskriva teoretiska och metodologiska aspekter av relevans för vetenskapligt arbete. Studenten skall också på ett fördjupat sätt kunna diskutera de olika stegen i forskningsprocessen och hur en vald metodansats samt datainsamlingsmetod påverkar vilken kunskap som är möjlig att erhålla om det undersökta fenomenet/objektet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa adekvata metodologiska angreppssätt inom huvudområdet innovationsteknik för att identifiera, formulera och lösa problem
2. argumentera för utformandet av forskningsfrågor, valet av teoretiskt perspektiv och valet av metod i forsknings- och utvecklingsarbete
3. självständigt analysera ett empiriskt material med hjälp av teoretiska verktyg och kritiskt diskutera och argumentera för resultatet
4. identifiera och argumentera för olika metoders och teknikers möjligheter respektive begränsningar
5. beskriva, diskutera och bedömma vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga och etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
I kursen behandlas olika metodologiska angreppssätt med relevans för huvudområdet innovationsteknik. Under kursen får studenterna möjlighet att arbeta fram en forskningsdesign samt utveckla kunskaper om metoder för insamling och analys av empiriskt material. I kursen hanteras även forskningsetiska ställningstaganden och studenterna resonerar kring det egna arbetets etiska implikationer, där såväl vetenskapliga, ekonomiska, samhälleliga som etiska ställningstaganden i forsknings- och utvecklingsarbete diskuteras. Kursen ger förberedelse inför ett självständigt arbete av vetenskapligt karaktär. Studenterna tränar på att genomföra analysarbete av empiriskt material i grupp, samt får själva utforma en forskningsdesign för kommande examensarbete.
Undervisning
Kursen innehåller föreläsningar, seminarier och gruppaktiviteter.
Särskild behörighet
60 hp innovationsteknik samt 7,5 hp vetenskaplig metod.
Examination
Seminarium (SEM1), 3 hp, (examinerar lärandemål 2-5), Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, (examinerar lärandemål 1-5), Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd