Kursplan - Design och estetik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE328
Giltig från
Vårtermin 2018
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2017-01-31
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Design : a very short introduction
[New ed.] : Oxford : Oxford University Press, 2005 - 148 p.
ISBN: 0192854461 LIBRIS-ID: 10113709
Artiklar
Interaction criticism: An introduction to the practice. Interacting with Computers
Interacting with Computers, 23(6), 2011
URL: Länk
Visualising Gender Norms in Design: Meet the Mega Hurricane Mixer and the Drill Dolpia
International Journal of Design, vol 6, no. 3, 2012
URL: Länk
Towards an articulation of interaction aesthetics
The New Review of Hypermedia and Multimedia, vol 15, no 2, pp 129-146., 2009
URL: Länk
Critical design practice: Theoretical perspectives and Methods of engagement
The Design Journal, Vol. 19, no. 3, 2016
URL: Länk
Evaluating Aesthetics in Design: A Phenomenological Approach
Design Issues, vol 26, no, pp 40-53, 2010
URL: Länk
New Nordic and Scandinavian Retro: reassessment of values and aesthetics in contemporary Nordic design
Journal of Aesthetics & Culture, vol. 8, no. 1. DOI: 10.3402/jac.v8.32573, 2016
URL: Länk
Form and Function: A Matter of Perspective
Journal of Product Innovation Management, Vol 28, p. 374-377, 2011
URL: Länk
Chairs, Cars, and Bridges: Teaching Aesthetics from the Everyday
Art Education, 60(1): 3942, 2007
URL: Länk
Övrigt
The problem of content, material, and form in verbal art. Art and Answerability. Early Philosophical Essays, (eds.) Holquist, M, & Liapunov, V. Austin,
Texas: University of Texas Press, 1990
The Aesthetics of Atmospheres
Abingdon : Routledge, 2017 - xi, 217 pages
ISBN: 9781138688506 LIBRIS-ID: 19803959
The observing self : rediscovering the essay
Oxfordshire, England : Routledge, 2014 - 1 online resource (227 p.)
ISBN: 1315758970 LIBRIS-ID: t5lsdk9krwlc1znm
Design poetics, Poetic design: a theory of everyday practice. Diss. Ann Arbor
USA: Loughborough University (UK), 2010
Wabi-sabi for artists, designers, poets & philosophers
Point Reyes, Calif. : Imperfect Pub., cop. 2008 - 94 s.
ISBN: 9780981484600 LIBRIS-ID: 11779780
The Nature of Everyday Aesthetics, Aesthetics of everyday life. (eds.) A. Light & J. M. Smith.
New York: Columbia University Press, 2004
Swedish design : an ethnography
Ithaca : Cornell University Press, 2015 - x, 254 s.
ISBN: 9780801479663 LIBRIS-ID: 17954578
The Moral Dimension of Japanese Aesthetics. Rethinking aesthetics. The role of body in design (ed.) R. Bhatt.
New York and London: Routledge, 2013
In addition to these, short texts may be added to the list during the course
.,
-
Böcker
Svensk smak : myter om den moderna formen
[Ny utg.] : Stockholm : Ordfront, 2002 - 185, [1] s.
ISBN: 91-7324-927-0 LIBRIS-ID: 8434939
Design : en introduktion
Stockholm : Raster, 2006 - 219, [2] s.
ISBN: 91-87215-72-1 LIBRIS-ID: 10087439
Everyday aesthetics
Oxford : Oxford University Press, 2010. - vii, 273 p.
ISBN: 978-0-19-957567-1 LIBRIS-ID: 11930338
Artiklar
Att lära ut konstnärlighet genom reflektion-i-handling. I Klassiska texter om praktisk kunskap.
Södertörn studies in practical knowledge 7. red. Jonna Hjerström Lappalainen. Huddinge: Södertörns hägskola., (u.å.)
A Bestiary of Aesthetic Terms for Everyday Contexts. I The Extraordinary in the Ordinary.
Peterborough, ONT.: Broadview Press., 2012
Postmodernitet, postmodernism och kvinnlig smak. I Design och konst: Texter om gränser och överskridanden [2].
Skriftserien Kairos Nr. 8:2, red. Torsten Weimarck. Stockholm: Raster förlag., 2006
Övrigt
Det tillkommer ytterligare en text om essäformen.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en grundläggande förståelse för estetikens roll och betydelse vad gäller både produktion och mottagande/användande av design.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. visa förståelse för grundläggande, centrala begrepp och olika teoretiska hållningar inom estetik som har relevans för designprocesser
2. visa förmåga att muntligt redogöra för en fördjupad förståelse för estetikens roll i antingen produktionen eller mottagandet och användandet av design
3. visa förmåga att redogöra för och diskutera en fördjupad förståelse för estetikens roll i antingen produktionen eller mottagande och användandet av design
Innehåll
Kursen innehåller både historiska och dagsaktuella teoretiska perspektiv och begrepp inom estetiken, samt erbjuder studenterna möjligheter att använda sig av dessa perspektiv och begrepp i relation till en konkret designprocess eller artefakt. Både perspektiv och begrepp från produktionsperspektivet och från mottagarperspektivet avhandlas. I slutprojektet erbjuds studenten välja teoretiska perspektiv i relation till ett eget eller ett tänkt projekt.
Undervisning
Kursen kommer att använda sig av Blended Learning: Föreläsningar, seminarium, gruppdiskussioner, rapportskrivande, delvis via digitala plattformar.
Särskild behörighet
Avslutade kurser om minst 60 hp.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, individuell inlämningsuppgift där studenten redogör för begrepp och teorier kopplad till litteratur, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 2 hp, muntlig redovisning av projekt där studenten redogör för en fördjupad förståelse för estetikens roll i både produktion och mottagande av artefakter och/eller processer relaterade till design, examinerar lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 3 hp, skriftlig redogörelse för ett projekt där studenten visar en fördjupad förståelse och har förmågan att diskutera estetikens roll i både produktion och mottagande av artefakter och/eller processer relaterade till design, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd