Kursplan - Lärare och handledning II
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA092
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 281 s.
ISBN: 978-91-44-10973-2 LIBRIS-ID: 19600683
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Artiklar
Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser : en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under verksamhetsförlagd utbildning
Växjö : Linnaeus University Press, 2019 - 200
ISBN: 9789189081024 LIBRIS-ID: 7j36cwvf5x8b09ns
URL: Länk
Didaktik som lärarutbildningens innehåll och form. Motstånd, utmaningar och möjligheter. Utbildning & Demokrati 2020, vol 29, nr 1
Referenslitteratur
För läsanvisningar se studiehandledningen
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
-
Böcker
Studenthandledning : under verksamhetsförlagd utbildning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 173 s.
ISBN: 9789144106038 LIBRIS-ID: 19769847
Förskollärares yrkeskunnande : Förskollärares erfarenheter av praktiskt handlande i pedagogisk verksamhet
Västerås : Mälardalen University, 2017
ISBN: 978-91-7485-324-7 LIBRIS-ID: 20719126
URL: Länk
Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 281 s.
ISBN: 978-91-44-10973-2 LIBRIS-ID: 19600683
Grupphandledning : forskning och erfarenheter från olika verksamhetsområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 232 s.
ISBN: 978-91-44-06069-9 LIBRIS-ID: 11770720
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
Allmändidaktik : vetenskap för lärare
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 383 sidor
ISBN: 978-91-44-11317-3 LIBRIS-ID: 19989730
Professionell yrkesutövning i förskola : kontinuitet och förändring
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 348 sidor
ISBN: 978-91-44-11259-6 LIBRIS-ID: 19979411
Artiklar
Med dialogen som fokus. I Britta Wingård (red.) Livslång nyfikenhet.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2006
Övrigt
För läsanvisningar se studiehandledningen
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter i handledande processer relaterade till verksamhetsförlagd högskoleutbildning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera, beskriva och analysera lärandesituationer relaterade till verksamhetsförlagd utbildning
2. med hjälp av teoretiska begrepp kritiskt analysera och problematisera ett professionellt och pedagogiskt förhållningssätt i handledaruppdraget
3. synliggöra och analysera olika dilemman och kunna göra välgrundade val i handledningsprocessen
4. visa fördjupad förmåga att genomföra handledningssamtal enskilt och i grupp
Innehåll
- Handledning som kommunikation
- Fördjupade och kritiska perspektiv på relationen handledare och handledd, med avseende på makt, etik och interaktion i en mångkulturell förskola/skola
- Det egna förhållningssättet i det handledande uppdraget
- Lärarutbildaruppdraget
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och övningar
Särskild behörighet
Lärarexamen/förskollärarexamen eller motsvarande samt kursen Lärare och handledning I 7,5 hp eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
SEM1, seminarium, 2,5 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G). Obligatorisk närvaro.
SEM2, seminarium, 2,5 hp, avseende lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G). Obligatorisk närvaro.
TEN1, hemtentamen, 2,5 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U). Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd