Kursplan - Språket i samhället: introduktion till språksociologi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA016
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 121 s.
ISBN: 9789172275676 LIBRIS-ID: 10590922
Artiklar
Attityder till spår av andra språk, en forskningsöversikt. Rapporter från Språkrådet 15. Institutet för språk och folkminnen
2020
URL: http://sprakochfolkminnen.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1432585&dswid=9446
Förortsförankrat tal - ett inifrån- och ett utifrånperspektiv. I Språk och stil NF 31:1, 2021, pp. 166-200
2021
URL: http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1533907&dswid=-5297
Studying High-Level (L1-L2) Language development and use among young people in multilingual stockholm: the role of perceptions of ambient sociolinguistic variation. I: Studies of Second Language Aqcuisition, Special issue: High-level L2 Acquisition, Learning and Use, 34, 2. S. 291-319.
2012
"Politiskt korrekt" och normalisering av rasism: En diskursanalys av positioneringar och underliggande perspektiv i ett kommentarsfält. I: Språk och stil 24. S. 101-132
2014
Att ge eller inte ge återkoppling - moldavisk callcenterpersonal i dialog med svenska uppringare. I Nordand, Nordisk tidsskrift för andrespråksforskning. S. 89-115
2014
Referenslitteratur
Sociolingvistik i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 252 s.
ISBN: 9789144095660 LIBRIS-ID: 18081569
Övrigt
Lärarproducerat material tillkommer.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 121 s.
ISBN: 9789172275676 LIBRIS-ID: 10590922
Artiklar
Studying High-Level (L1-L2) Language development and use among young people in multilingual stockholm: the role of perceptions of ambient sociolinguistic variation. I: Studies of Second Language Aqcuisition, Special issue: High-level L2 Acquisition, Learning and Use, 34, 2. S. 291-319.
2012
"Politiskt korrekt" och normalisering av rasism: En diskursanalys av positioneringar och underliggande perspektiv i ett kommentarsfält. I: Språk och stil 24. S. 101-132
2014
Att ge eller inte ge återkoppling - moldavisk callcenterpersonal i dialog med svenska uppringare. I Nordand, Nordisk tidsskrift för andrespråksforskning. S. 89-115
2014
Övrigt
Lärarproducerat material tillkommer.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska att tillägna sig grundläggande kunskaper om språksociologi samt att belysa språksociologiska aspekter på språklig interaktion. Vidare aktualiseras sambandet mellan språksociologi och samhällsutveckling.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande språksociologisk teori
2. beskriva förhållanden mellan språkbruk och samhälle
3. beskriva förutsättningarna för språklig variation och förändring
4. redogöra för språklig variation i Sverige
5. reflektera över attityder till språk
Innehåll
– Introduktion till språksociologi
– Språklig variation och förändring
– Dialekter och sociolekter
– Flerspråkighet
– Attityder till språkbruk
Undervisning
Föreläsningar, grupparbeten, övningar och seminarier.
Särskild behörighet
30 hp i svenska eller motsvarande varav 15 hp ska vara avklarade innan kursstart.
Examination
SEM1, seminarium 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1–5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport 1 hp, språksociologisk undersökning avseende lärandemål 4–5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, tentamen 5 hp, skriftlig tentamen avseende lärandemål 1–5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd