Kursplan - Relationsmarknadsföring - mer än bara ett kundkort
Omfattning
1.5 hp
Kurskod
FOA812
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2014-10-16
Reviderad
2016-03-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Relationsmarknadsföring : från 4 P till 30 R
3., rev. uppl. : Malmö : Liber ekonomi, 2002 - 383 s.
ISBN: 91-47-06397-1 LIBRIS-ID: 8392832
Syfte
Syftet med kursen är att ge en övergripande bild av relationsmarknadsföring och olika sätt att använda sig av relationsskapande åtgärder på en marknad. Fokus i kursen är hur företaget tänker och kan tänka för att skapa relationer, hålla kvar och förstärka relationer med sina kunder. Den här kursen behandlar hur företag praktiskt kan agera för att få medlemmar till sina lojalitetsprogram och vilka för- och nackdelar det ger. Vidare behandlas olika typer av lojalitetsprogram och dess beståndsdelar.
Den praktiska tillämpningen syftar till att deltagaren en möjlighet att tillämpa det denne läst på en verklig situation, att analysera situationen och dra slutsatser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
- förstå hur och varför företag använder relationer för att nå fram till sina kunder
- förstå hur olika företag arbetar i nätverk för att skapa, underhålla och stärka relationer
- identifiera olika sorters relationer och lojalitetsprogram
- beskriva och förklara hur ett lojalitetsprogram är uppbyggt och fungerar
Innehåll
I kurslitteraturen diskuteras en relationens betydelse för företagets verksamhet. Olika typer av relationer och dess användning inom olika verksamhetsområden eller branscher. Betydelsen av nätverk i affärssammanhang. Lojalitetsprogram som verktyg för kundretention. Olika typer av lojalitetsprogram och dess innehåll och funktion. Tillämpningsuppgiften innebär en relation eller lojalitetssituation.
Undervisning
Undervisningen sker via kommunikationsplattformen Blackboard. Under kursen ska deltagaren självständigt arbeta med kursmaterialet med hjälp av en studiehandledning, självtest samt en inlämningsuppgift. Som ett extra stöd i processen kommer vi att föreslå olika videoklipp eller artiklar, vilka kan vara på engelska.
Särskild behörighet
30 hp företagsekonomi eller reell kmpetens.
Examination
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Under kursen hålls inga träffar då detta är en distanskurs. Deltagarna förväntas vara aktiva via Blackboard. Examinationstillfället i kursen är obligatoriskt (se mer information i Studiehandledningen).