Kursplan - Fysioterapi: Valbar verksamhetsförlagd kurs
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FYS011
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Egna valda böcker och vetenskapliga artiklar utifrån behov i den verksamhetsförlagda utbildningen
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Kompetens : [vad, varför, hur]
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 158 s.
ISBN: 978-91-44-07912-7 LIBRIS-ID: 13611140
Referenslitteratur
Health behavior : theory, research, and practice
5 ed. : San Francisco : Jossey-Bass, 2015 - xxv, 485 s.
ISBN: 978-1-118-62898-0 LIBRIS-ID: 16406699
Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s.
ISBN: 91-44-04374-0 LIBRIS-ID: 10082183
URL: Omslagsbild
-
Böcker
Egna valda böcker och vetenskapliga artiklar utifrån behov i den verksamhetsförlagda utbildningen
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Kompetens : [vad, varför, hur]
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 158 s.
ISBN: 978-91-44-07912-7 LIBRIS-ID: 13611140
Referenslitteratur
Health behavior and health education : theory, research and practice
4. ed. : San Francisco : Jossey-Bass, c2008 - xxxiii, 552 s.
ISBN: 0-7879-9614-9 LIBRIS-ID: 10869796
Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s.
ISBN: 91-44-04374-0 LIBRIS-ID: 10082183
URL: Omslagsbild
-
Böcker
Egna valda böcker och vetenskapliga artiklar utifrån behov i den verksamhetsförlagda utbildningen
Att lära och utvecklas i sin profession
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s.
ISBN: 9789144092454 LIBRIS-ID: 17592962
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Kompetens : [vad, varför, hur]
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 158 s.
ISBN: 978-91-44-07912-7 LIBRIS-ID: 13611140
Referenslitteratur
Health behavior and health education : theory, research and practice
4. ed. : San Francisco : Jossey-Bass, c2008 - xxxiii, 552 s.
ISBN: 0-7879-9614-9 LIBRIS-ID: 10869796
Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s.
ISBN: 91-44-04374-0 LIBRIS-ID: 10082183
URL: Omslagsbild
-
Böcker
Egna valda böcker och vetenskapliga artiklar utifrån behov i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Beteendemedicinska tillämpningar i sjukgymnastik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 123 s.
ISBN: 978-91-44-05935-8 LIBRIS-ID: 12455075
Health behavior and health education : theory, research and practice
4. ed. : San Francisco : Jossey-Bass, c2008 - xxxiii, 552 s.
ISBN: 0-7879-9614-9 LIBRIS-ID: 10869796
Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 249 s.
ISBN: 91-44-04374-0 LIBRIS-ID: 10082183
URL: Omslagsbild
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade och breddade kunskaper och kompetenser inom ett utvalt verksamhetsområde för fysioterapeuter. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en grund för självständig yrkesutövning samt fortsatt kompetensutveckling som fysioterapeut inriktad inom beteendemedicin.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera över sin personliga och yrkesmässiga utvecklingsprocess under den verksamhetsförlagda utbildningen samt identifiera sitt behov av fortsatt kunskaps- och kompetensutveckling
2 analysera vilka krav som ställs på fysioterapeutisk kompetens i den aktuella verksamheten och hur verksamhetens sociokulturella kontext påverkar behovet av kompetens
3 diskutera tillämpbarheten av beteendemedicinska metoder/teorier/modeller i den aktuella verksamheten
4 reflektera över fysioterapeutens roll i samhället utifrån den aktuella verksamheten
5 reflektera över yrkesutövningens vetenskapliga grund utifrån den aktuella verksamheten
6 självständigt tillämpa relevanta metoder för undersökning, analys, åtgärder och utvärdering utifrån ett beteendemedicinskt förhållningssätt
7 självständigt redovisa och kritiskt diskutera reflektions- och lärprocesser
Innehåll
Verksamhetsförlagd utbildning i ett för fysioterapeuter relevant verksamhetsområde inom hälso- sjukvården eller utanför hälso- sjukvården eller utomlands.
Undervisning
Verksamhetsförlagd utbildning, studier via lärplattform på webben.
Närmare anvisningar gällande verksamhetsförlagdutbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom Fysioterapeutprogrammet vari ingår kursen Fysioterapi: Metoder för åtgärder och utvärdering - klinisk kurs, 15 hp.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 1 hp, skriftlig individuell inlämningsuppgift, avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, samt skriftlig bedömning från handledare, avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande, avseende lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För PRA1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VSG016 och VSG035.