Kursplan - Mångkulturellt socialt arbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA045
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Immigrant Women Challenge the Role of Men: How the Changing Power Relationship within Iranian Families in Sweden
Journal of Comparative Family Studies, ISSN 0047-2328, 2002, Vol. 33, nr 2, 271-296 s,
The Welfare States StepchildrenAn intersectional perspective on ethnic relations and discrimination in Sweden i Brunnberg, E. & Cedersund, E. (2013). New Tools in Welfare Research
Århus: NSU press., 2013
Honour-related problems in school contexts in Sweden : theoretical perspective and prevention
Västerås : Mälardalen university, 2014 - 65 s.
ISBN: 9789174851540 LIBRIS-ID: 17275009
Violence in the name of honour : theoretical and political challenges
1. ed. : Istanbul : Istanbul Bilgi University Press, 2004 - 253 s.
ISBN: 975-6857-98-6 LIBRIS-ID: 9757249
Is multiculturalism bad for women?
Princeton, N.J. : Princeton University Press, cop. 1999 - 146 s.
ISBN: 0691004315 (inb.) ; LIBRIS-ID: 8294510
Gender, diversity and migration : -challenges to Nordic welfare, gender politics and research
Equality, Diversity and Inclusion, Vol. vol.32, No. no.6, 2013,
Anti-discriminatory practice : equality, diversity and social justice
5th ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2012. - xvi, 221 p.
ISBN: 9780230250130 LIBRIS-ID: 12753036
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig fördjupade kunskaper om det mångkulturella samhället, interkulturella möten och integrationsprocessen. Vidare ska den studerande skaffa sig kunskaper om ett kritiskt och intersektionellt perspektiv på socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 utifrån relevant forskning diskutera vad begreppet mångkulturalism innebär och vilka utmaningar socialt arbete ställs inför i det mångkulturella samhället
2 visa fördjupad kunskap om begreppen migration, flyktingskap, etnisk identitet, kulturkompetens, utanförskap och delaktighet och analysera hur förhållanden på individ-, grupp- och samhällsnivå påverkar integrationsprocessen
Färdighet och förmåga
3 analysera och diskutera betydelsen av kategoriseringar såsom kön, klass, etnicitet, religion, ålder, sexuell läggning och funktionsnedsättning för inkludering respektive exkludering utifrån ett intersektionellt perspektiv
4 analysera det mångkulturella samhället och interkulturella möten utifrån ett kritiskt perspektiv
5 analysera och diskutera fruktbarheten hos ett kulturbetingat perspektiv respektive ett antidiskrimineringsperspektiv för socialt arbete med människor med utländskt ursprung
6 analysera vad ett intersektionellt perspektiv betyder för definiering av sociala problem och behov samt för utformning av åtgärder i socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
7 jämföra och värdera olika perspektiv på det mångkulturella samhället samt deras betydelse för socialt arbetes professioner
Innehåll
Mångkulturalism och det mångkulturella samhället
Relevant forskning om integrationsprocessen
Utmaningar för socialt arbete i det mångkulturella samhället
Interkulturella möten
Migration, flyktingskap, etnisk identitet, kulturkompetens, utanförskap och delaktighet
Ett kulturbetingat perspektiv på socialt arbete
Ett kritiskt, intersektionellt och antidiskrimineringsperspektiv på socialt arbete
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, grupparbete, seminarier och fördjupade diskussioner. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1, Seminarium, 1,5 hp. Skriftlig och muntlig redovisning, individuellt och i grupp. Det mångkulturella samhället och ett intersektionellt perspektiv. Lärandemål 1, 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp. Skriftlig och muntlig redovisning, individuellt och i grupp. Integrationsprocess, inkludering och exkludering. Lärandemål 2, 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Hemtentamen, 4,5 hp. Individuell skriftlig hemtentamen. Ett kritiskt intersektionellt socialt arbete. Lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA036.