Kursplan - Att främja barns och ungas psykiska hälsa
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA061
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Depphjärnan : varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?
[Stockholm] : Bonnier fakta, [2021] - 218 sidor
ISBN: 9789178871148 LIBRIS-ID: dscvj2dfbm7631pw
Övrigt
Dessutom tillkommer rapporter från Folkhälsomyndigheten samt vetenskapliga artiklar inom området. Dessa förmedlas via kurshemsidan vid kursstart.
-
Böcker
Planning health promotion programs : an intervention mapping approach
4. ed. : San Francisco, CA : Jossey-Bass, 2016 - xviii, 678 s.
ISBN: 978-1-119-03549-7 LIBRIS-ID: 18575898
Intervention research : developing social programs
Oxford : Oxford University Press, 2009 - ix, 211 p.
ISBN: 978-0-19-532549-2 LIBRIS-ID: 11589661
Övrigt
Övrig kurslitteratur tillkommer och förmedlas via kurshemsidan.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Developmental psychopathology : from infancy through adolescence
6th ed. : Maidenhead : McGraw-Hill, 2012. - xxiii, 825 p.
ISBN: 9780077131210 (pbk.) : LIBRIS-ID: 13533147
Övrigt
Övrig kurslitteratur tillkommer och förmedlas via kurshemsidan.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån ett folkhälsovetenskapligt perspektiv ska skaffa sig fördjupade kunskaper om barns och ungas psykiska hälsa och ohälsa. Dessutom syftar kursen till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om olika bestämningsfaktorer för den psykiska hälsan samt hälsofrämjande och förebyggande arbete bland barn och unga.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 motivera och reflektera över folkhälsovetenskapens roll för forskning och det förebyggande arbetet med barns och ungas psykiska hälsa
2 förklara och tillämpa grundläggande begrepp inom psykisk hälsa bland barn och unga och relatera dessa till fysisk hälsa
3 förklara och tillämpa olika bestämningsfaktorer för den psykiska hälsan hos barn och unga
4 förklara och tillämpa hälsofrämjande begrepp och metoder för främjandet av barns och ungas psykisk hälsa
5 förklara och tillämpa teorier och metoder i det förebyggande arbetet mot psykisk ohälsa bland barn och unga
Innehåll
Folkhälsovetenskapens roll för barns och ungas psykiska hälsa
Grundläggande begrepp inom psykisk hälsa hos barn och unga
Kopplingen mellan psykisk hälsa och fysisk hälsa hos barn och unga
Definitioner och klassificeringar av psykisk ohälsa
Olika bestämningsfaktorer för psykisk hälsa hos barn och unga inklusive hälsofrämjande faktorer och friskfaktorer
Salutogena perspektivet, motståndskraft (resilience), välbefinnande och livskvalitet
Grundläggande teorier och begrepp inom förebyggande arbete
Vanliga allmäna preventionsprogram (ej behandlingsprogram) mot psykisk ohälsa hos barn och unga inklusive föräldrautbildningsprogram och skolbaserade preventionsprogram, samt deras evidens
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier och eget arbete.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
SEM1, Litteraturseminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Litteraturseminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 4,5 hp, avseende lärandemål 3-5, betyg Inderkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd