Kursplan - Hälsofrämjande arbete - implementering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA042
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-08-26
Reviderad
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Implementering av evidensbaserad praktik
Malmö : Gleerup, 2014 - 259 s.
ISBN: 9789140684479 LIBRIS-ID: 16412802
Rapporter
Implementation research: A synthesis of the literature
Tampa: University of South Florida, Louis de la Parte Florida Mental Health Institute, The National Implementation Research Network, 2005, 119 s,
Från nyhet till vardagsnytta : om implementeringens mödosamma konst : en forskningssammanställning
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2007 - 35 s.
URL: Fulltext
Implementing a Health 2020 vision: governance for health in the 21st century. Making it happen.
Köpenhamn: WHO regional office for Europe, 2013
Fördjupningslitteratur
Dissemination and implementation research in health: translating science to practice
New York : Oxford University Press, 2012
Referenslitteratur
Evidensbaserat folkhälsoarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 203 s.
ISBN: 9789144088792 LIBRIS-ID: 16435756
Syfte
Kursen syftar till att studenten utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv ska skaffa sig fördjupade kunskaper om teorier och modeller samt praktisk tillämpning i implementering av hälsofrämjande arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera och redogöra för implementeringsbegreppet och dess tillämpning utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv
2 reflektera över evidensbegreppet och dess tillämpning i ett implementeringsperspektiv
3 sammanställa och reflektera över relevant forskning om implementering av hälsofrämjande arbete
4 beskriva och diskutera framväxten, det teoretiska innehållet och tillämpningen av implementering i hälsofrämjande arbete
5 analysera planerade, pågående eller genomförda hälsofrämjande arbeten utifrån ett kritiskt förhållningssätt kring implementering
6 redogöra för design och utvärdering av implementering i praktisk tillämpning
7 utveckla design för implementering av innovationer inom området hälsa och välfärd samt att argumentera för och presentera detta arbete skriftlig och muntligt
8 ansvara för att planera och genomföra ett seminarium
Innehåll
Implementeringsbegreppets innehåll och tillämpning inom folkhälsovetenskap och andra vetenskapsområden
Forskningsbasen i kursen är teorier, modeller och strategier för implementering
Forskningsfältet och exempel på pågående och genomförda implementeringsarbeten
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar och seminarier. Webbaserad kursplattform används. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt, i grupp och i seminarieform.
Särskild behörighet
Examen på kandidatnivå inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp. Individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Gruppuppgift (GRU1), 1 hp. Skriftlig gruppuppgift avseende lärandemål 4. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM1), 4 hp. Individuell skriftlig och muntlig seminarieuppgift avseende lärandemål 5-8. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och SEM1. För närmare anvisning se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
FHA042 Ersätter OFH029.