Kursplan - Nordiska perspektiv på marknadsföring och management
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA219
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2015-02-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Service management and marketing : customer management in service competition
3. ed. : Chichester : Wiley, cop. 2007 - 483 s.
ISBN: 0470028629 (hft.) LIBRIS-ID: 10324824
URL: Länk
The business marketing course : managing in complex networks
2. ed. : Chichester : John Wiley, 2006 - xvi, 271 s.
ISBN: 0-470-03450-5 (pbk.) LIBRIS-ID: 10320602
The viking manifesto : the Scandinavian approach to business and blasphemy
London : Cyan, 2007. - 168 s.
ISBN: 9780462099057 (hbk.) LIBRIS-ID: 10920582
Artiklar
Information about articles will be published on Blackboard
-,
Syfte
Kursens syfte är ge olika aspekter på det nordiska synsättet på marknadsföring och management. Kursen ger en generell kunskap om kulturperspektiv med betoning in på det nordiska. I de följande delarna ger kursen kunskaper om marknadsföring från det nordiska perspektivet. Kursen ger kunskaper om tjänstemarknadsföring, relationsmarknadsföring och slutligen relationer i industriella nätverk.
I undervisningen tränas studenternas färdigheter vad gäller presentation, ledarskap och analysförmåga.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Inom området internationell affärskultur:
- förklara de allmänna principerna i internationell affärskultur såsom; förståelse för betydelsen av kultur i allmänhet, karaktärsdrag för olika affärskulturer, näringslivets kulturproblem, skillnader, dynamik, antaganden och faktiskt beteende
- jämföra marknadsföring och management i Norden med andra länder ur ett globalt och kulturellt perspektiv
Inom tjänstemarknadsföring och management
- hantera konkurrensen på tjänstemarknader utifrån principer från etablerade principer och modeller i management och marknadsföring
- tillämpa kvalitetsaspekter vad gäller produktivitet och ledarskap inom serviceorganisationer
Inom industriell marknadsföring i ett nätverksperspektiv
- analysera relationer av industriföretag, då dessa uppfattas som delar av ett större nätverk.
- använda interaktionsmodellen för samverkan och andra relevants industriella koncept för att identifiera problem, analyser och föreslå åtgärder med tonvikt på marknadssituationen
- göra analyser av industriella verksamheter i grupp med andra studenter.
- göra caseanalyser ska studenterna kunna hitta strategiska val, som är relevanta för de företag som behandlas i casen och förklara varför det har utvecklats som det gjort och hur det påverkas eventuella framtida åtgärder från andra företag i nätverket
Innehåll
Kursen består av 4 delmoment
Del 1 Internationell affärskultur
Del 2 Tjänste- och relationsmarknadsföring
Del 3 Industriell marknadsföring i ett nätverksperspektiv
Del 4 Caseseminarier i kursens olika teoretiska utgångspunkter
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, presentationer och aktivt deltagande i seminarier. Seminarierna är obligatoriska.
Särskild behörighet
Företagsekonomi 60 hp med successiv fördjupning, varav minst 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska minst 5 hp vara grundläggande ekonomistyrning vilket kan uppnås genom att ha läst någon av kurserna Finansiering och kalkylering 7,5 hp, Budgetering och redovisning 7,5 hp, Cost and Management Accounting I 7,5 hp eller motsvarande. Minst 15 hp ska vara på nivå G1F. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
PM (PM01), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Tentamen (TEN2), 5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter EFO209 Nordic Perspectives on Marketing and Management 15 hp.
Examination
Två skriftliga prov som behandlar kurslitteraturen (Del 1 + 2 och del 3) och fem caseseminarier som tar upp olika aspekter av kultur, service, relation och nätverksmarknadsföring. Under dessa seminarier kommer marknadsföringsproblem att presenteras och diskuteras. Alla skriftliga examinationer och seminarier genomförs på engelska.
Betyg
Både svenska och ECTS betyg ges. De svenska betygen är Godkänd, Väl godkänd eller Underkänd på hela kursen (15 ECTS-poäng). De svenska betygen och ECTS-betygen för hela kursen kommer att baseras på en sammanfattad bedömning av de två individuella skriftliga tentamina (5 + 5 ECTS-poäng) och caseseminarierna (5 hp). Samtliga caseseminarier, som utförts av en grupp på 3-4 elever, måste genomföras för att få en slutpoäng på hela kursen. Betygen på samtliga examinationsmoment ges antingen Väl den godkänd, godkänd eller underkänd.