Kursplan - Didaktiska forskningsmiljöer - en fördjupning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU074
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Allmän didaktik : mellan normativitet och evidens
Upplaga 1 : 2018 - 147 sidor
ISBN: 9789144121987 LIBRIS-ID: 22511273
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
Didaktik and/or curriculum : an international dialogue
New York : P. Lang, cop. 1998 - vii, 367 s.
ISBN: 0-8204-3385-3 LIBRIS-ID: 8312482
Artiklar
Irisdotter Aldenmyr, Sara & Hartman, Sven ; Yrkesetik för lärare och behovet av professionsförankring Pedagogisk forskning i Sverige, 14(3), s 212-229 2009 -
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1030/881
Englund, Tomas & Dyrdal Solbrekke, Tone ; Om innebörder i lärarprofessionalism Pedagogisk forskning i Sverige, 20(3-4), s 168-185. 2015-
URL: https://open.lnu.se/index.php/PFS/article/view/1413/1257
Månsson, Niclas & Nordmark, Jonas ; (2015): Den allmänna didaktikens gränser. Om möjligheter och begränsningar för en samhällsomvandlande didaktik Utbildning & Demokrati. Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 24(3), s 65-82 2015 -
Nordmark, Jonas, Jonsson, Linda & Månsson, Niclas Att bilda eller bedöma? Om skapandet av demokratiska medborgare
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper inom didaktisk forskning genom att fördjupa sig i ett allmändidaktiskt eller ämnesdidaktiskt kunskapsområde, förankra dess plats inom didaktiken och förstå kunskapsområdet i relation till förskolan, den obligatoriska eller den frivilliga skolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. systematiskt beskriva och kritiskt granska centrala forskningsområden inom den valda allmändidaktiska eller ämnesdidaktiska inriktningen
2. problematisera och värdera forskningsresultat rörande undervisning, lärande och socialisation inom berört ämne eller undervisningstema
3. identifiera och kritiskt analysera innehållsfrågor och relatera dessa till undervisningens utformning och genomförande
Innehåll
- Allmändidaktik och ämnesdidaktik
- Lärarprofessionalitet och didaktisk kompetens
- Undervisningstraditioner och selektiva traditioner
- Teorier om lärande och socialisation
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen. Därutöver krävs 45 hp på avancerad nivå med minst 30 hp med utbildningsvetenskaplig relevans. Dessutom krävs kursen Didaktik som kunskapsområde och forskningsfält (minst 5 hp på masternivå) eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 5 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2,5 hp, skriftlig uppgift och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd