Kursplan - Vetenskaplig metod
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU058
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskapsteori : grunder och tillämpning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 223 sidor
ISBN: 9789144133713 LIBRIS-ID: jvq1h9xzgq57025s
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 186 sidor
ISBN: 9789147127832 LIBRIS-ID: 22597092
Utvärdera din undervisning : värdera och förstå statistik och evidens
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 171 s.
ISBN: 9789127145634 LIBRIS-ID: 19088219
Den kvalitativa forskningsintervjun
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s.
ISBN: 9789144101675 LIBRIS-ID: 16763239
Övrigt
-
Kurslitteraturen bestäms i samråd med läraren.
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig fördjupad kunskap om didaktisk forskning och hur didaktiska problem kan studeras med avseende på ansats, forskningsprocess och vetenskapliga kvalitetskriterier.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt redogöra för olika forskningsansatsers möjligheter och begränsningar
2. designa en forskningsstudie för att undersöka ett didaktiskt/ämnesdidaktiskt problem
3. systematisera och analysera forskningsdata kvalitativt och kvantitativt samt kritiskt granska egna och andras observationer och forskningsresultat
4. kunna visa kännedom om forskningsetik och forskarens etik samt forskningsetiska ställningstaganden under forskningsprocessen
Innehåll
- Forskningsansatser med relevans för ämnesdidaktisk forskning
- Forskningsprocessen
- Vetenskapliga kvalitetskriterier och forskningsetik
- Teori och metod i aktuell didaktisk/ämnesdidaktisk forskning
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen.Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 3.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 6 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd