Kursplan - Kvalitativa forskningsmetoder I
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA408
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap, Folkhälsovetenskap, Fysioterapi, Socialt arbete, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Philosophy of science : a very short introduction
2. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2016 - 140 p.
ISBN: 9780198745587 LIBRIS-ID: 18713096
Artiklar
In addition to the two books the student reads twelve research articles according to the teachers instructions.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
An introduction to the philosophy of science
Cambridge : Polity, 2008 - xii, 199 s.
ISBN: 0-7456-3539-3 LIBRIS-ID: 11174436
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
4th ed. : Los Angeles : Sage Publications, [2017] - xxv, 459 pages
ISBN: 978-1-5063-6117-8 LIBRIS-ID: 20024195
Övrigt
In addition to the two books the student reads eight research articles according to the teachers instructions.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Philosophy of social science : the philosophical foundations of social thought
2nd ed., 10th anniversary ed. : Houndsmill, Basingstoke, Hampshire : Palgrave Macmillan, 2011. - x, 260 p.
ISBN: 9780230242609 (alk. paper) LIBRIS-ID: 12199260
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, cop. 2013 - xxi, 448 p.
ISBN: 1412995310 LIBRIS-ID: 12594489
Övrigt
In addition to the two books the student reads eight research articles according to the teachers instructions.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om kvalitativ metod med relevans för området hälsa och välfärd samt utveckla sitt kritiska förhållningssätt inom vetenskapligt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 kritiskt granska och reflektera över olika vetenskapsteoretiska perspektiv
2 visa förmåga att förhålla sig till centrala aspekter av en kvalitativ forskningsdesign som: syfte och frågeställningar, urval, datainsamling, analys, resultat, etik och kvalitetskriterier
3 visa förmåga att formulera syfte och frågeställningar med relevans för området hälsa och välfärd samt motivera val av kvalitativ metodansats för att besvara dessa
4 genomföra kvalitativ datainsamling och analys
5 beskriva likheter och skillnader mellan olika kvalitativa metodansatser
Innehåll
Kursen består av tre olika delar. Den inleds med en genomgång av vetenskapsteoretiska perspektiv av vikt för att förstå såväl kvalitativa som kvantitativa metodansatser. Vidare behandlas generella aspekter av en kvalitativ forskningsdesign. Dessa diskuteras bland annat mot bakgrund av en övning i att samla in och analysera kvalitativa data. Slutligen presenteras ett antal kvalitativa metodansatser med relevans för området hälsa och välfärd. Målsättningen med det senare är att studenten skall kunna välja en av dessa inför sitt examensarbete.
Undervisning
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och/eller övningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna ett självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion. I kursen används en pedagogisk (webb-baserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom något av ämnesområdena folkhälsovetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, medicinsk vetenskap, fysioterapi, socialt arbete, sociologi, psykologi eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, lärandemål 2, 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL2, Inlämningsuppgift, 6 hp, lärandemål 1-3, 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd