Kursplan - Utvecklingspsykologi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA116
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-01-15
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
From neurons to neighborhoods : the science of early child development
Washington, D.C. : National Academy Press, c2000 - 425 s.
ISBN: 0-309-06988-2 (hardcover : alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID: 4786558
Utvecklingspsykologi
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 718, ca 110 s.
ISBN: 9789144060781 LIBRIS-ID: 18897562
Övrigt
Tillkommer ca 30 sidor efter anvisning av lärare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
From neurons to neighborhoods : the science of early child development
Washington, D.C. : National Academy Press, c2000 - 425 s.
ISBN: 0-309-06988-2 (hardcover : alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID: 4786558
Utvecklingspsykologi
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 718, ca 110 s.
ISBN: 9789144060781 LIBRIS-ID: 18897562
Övrigt
Tillkommer ca 30 sidor efter anvisning av lärare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
From neurons to neighborhoods : the science of early child development
Washington, D.C. : National Academy Press, c2000 - 425 s.
ISBN: 0-309-06988-2 (hardcover : alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID: 4786558
Övrigt
Tillkommer ca 30 sidor efter anvisning av lärare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
From neurons to neighborhoods : the science of early child development
Washington, D.C. : National Academy Press, c2000 - 425 s.
ISBN: 0-309-06988-2 (hardcover : alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID: 4786558
Övrigt
Tillkommer ca 30 sidor efter anvisning av lärare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
From neurons to neighborhoods : the science of early child development
Washington, D.C. : National Academy Press, c2000 - 425 s.
ISBN: 0-309-06988-2 (hardcover : alk. paper) ; CIP entry LIBRIS-ID: 4786558
Utvecklingspsykologi : barn- och ungdomsåren
Lund : Studentlitteratur, 2005 - xiv, 714 s.
ISBN: 91-44-02800-8 (inb.) LIBRIS-ID: 9799637
Övrigt
Tillkommer ca 30 sidor efter anvisning av lärare
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskap om barns och ungdomars utveckling och socialisation i relation till vardagsfungerande och självregleringsmekanismer. Detta ska ske utifrån det flerdimensionella synsättet inom utvecklingspsykologi där biologiska förutsättningar och omgivningens resurser beaktas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
1 jämföra och redogöra för olika utvecklingspsykologiska perspektiv på barn och ungdomars utveckling
2 redogöra för och problematisera kring det ömsesidiga samspelet mellan individ och miljö och dess betydelse för barns och ungdomars utveckling
3 redogöra för och problematisera kring barns och ungdomars kognitiva utveckling
4 redogöra för och problematisera kring barns och ungdomars sociala och emotionella utveckling
Innehåll
I kursen behandlas betydelsen av arv och miljö ur ett systemteoretiskt perspektiv. Ingående kursmoment utgörs av teorier rörande tidig perception, generell kognitiv utveckling, minne, intelligens, kommunikation och språk, socio-emotionell utveckling, självförståelse, temperament och personlighet. Betydelsen av tidiga sociala relationer samt hur förståelse för andra skapas är andra inslag i kursinnehållet.
Undervisning
Undervisningen sker via en kommunikationsplattform och ges i form av inspelade föreläsningar, studiehandledning med detaljerade inläsningsinstruktioner samt enskilda övningar och instuderingsfrågor.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Individuell skriftlig inlämningsuppgift (INL1) 0.5 hp, (lärandemål 1, 2, 3 och/eller 4 – valbart). Betyg Godkänd (G).
Individuell skriftlig inlämningsuppgift (INL2) 1 hp, (lärandemål 1-4). Betyg Godkänd (G).
Individuell skriftlig inlämningsuppgift (INL3) 6 hp, (lärandmål 1-4). Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL3. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter PSA100.