Kursplan - Affärer på globala marknader
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA211
Giltig från
Hösttermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2014-02-03
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Global marketing
7. ed. : Harlow, England : Pearson, 2016 - xliv, 825 s.
ISBN: 9781292100111 LIBRIS-ID: 19529439
Artiklar
Berlin Brandenburg International Airport
IESE, Spain, 2015
Sembcorp Utilities: Powering Sustainable Growth in Emerging Markets
ABCC at Nanyang Tech University, Singapore, 2017
-
Böcker
Global marketing
6. ed. : Harlow ; : Pearson, 2014 - xlv, 792 s.
ISBN: 9780273773160 (print) LIBRIS-ID: 14718712
Artiklar
BMW of North America: Dream It. Build It. Drive It
Thunderbird School of Global Management, 2012
Yum! Brands
Harvard Business School, 2012
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en överblick över den internationella miljön som ett företag verkar inom och tillhandahålla verktyg för att hantera marknadsföringsfrågor ett företag kan stöta på i ett internationellt sammanhang.
Ett annat syfte är att utveckla studentens personliga förmåga gällande muntliga och skriftliga presentationer, kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material samt grupparbete.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information när han/hon utvärderar olika alternativ gällande marknadsanalys och ett företags strategier för inträde på internationella marknader;
- genomföra en marknadsplan baserad på: lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material;
- formulera slutsatser och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande förutsättningarna för att agera på en viss marknad;
- genomföra ett grupparbete tillsammans med andra och aktivt bidra till att lösa uppgiften;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna, och;
- genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Kursen ger ett internationellt och kulturellt perspektiv på management och marknadsföring där olika aspekter av ett företags omgivning när det gäller politik, ekonomi, kultur och teknologi. Hänsyn ska också tas till hur stat och näringsliv påverkar ett företag. En del av kursen går ut på att skapa modeller för att lösa marknadsföringsproblem i en internationell miljö och att studera ett företags tillvägagångssätt vid internationalisering.
Undervisning
Seminarieaktivitet: På seminarierna måste studenten vara redo att medverka i diskussioner om kursmaterialet. Deltagande är obligatoriskt och inkluderar: fysisk närvaro, och medverkan i aktiviteter och diskussioner.
Gruppuppgift: Uppgiften består i att skriva ett eller flera arbeten med fokus på energi kopplat till olika teman med koppling till de olika seminarierna.
Skriftlig tentamen: Den skriftliga tentamen kan bestå av flervalsfrågor, korta svar och essäfrågor. Tentan skall ge studenten möjlighet att visa sin kunskap och förmåga som han/hon erhållit under läraktiviteterna.
Särskild behörighet
60 hp varav minst 30 hp inom ämnet företagsekonomi där 22,5 hp ska vara avklarade vid kursstart.
Examination
Skriftlig tentamen 4,5 högskolepoäng, G eller VG (TEN1)
Gruppuppgift 1,5 högskolepoäng, G eller VG (GRU1)
Seminarieaktivitet 1,5 högskolepoäng, G eller VG (SEM1)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd