Kursplan - Demens och psykisk ohälsa hos äldre - klinisk bild, utredning och behandling
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
BMA014
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
I Canvas finns förslag på kurslitteratur som kan användas under kursens gång men det finns dock ingen obligatorisk litteratur utan undervisningen på kursen utgår framför allt från webbaserat material länkat i Canvas.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Gerontopsykiatri
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 242 s.
ISBN: 91-44-04163-2 : 359:00 LIBRIS-ID: 9208782
Frontallobsdemens : den förbryllande sjukdomen
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2009 - 175 s.
ISBN: 978-91-7205-650-3 LIBRIS-ID: 11495297
Äldres läkemedelsbehandling : orsaker och risker vid multimedicinering
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 235 s.
ISBN: 9789144090870 LIBRIS-ID: 14834099
Alzheimers sjukdom och andra kognitiva sjukdomar
3., [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 292 s.
ISBN: 978-91-47-08482-1 LIBRIS-ID: 12134448
Äldres psykiska hälsa och ohälsa : prevention, förhållningssätt och arbetsmetoder
1. uppl. : Stockhom : Gothia Fortbildning, 2014 - 222 s.
ISBN: 9789172058552 LIBRIS-ID: 16926345
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Rapporter
Läkemedelsbehandling och bemötande vid beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom - BPSD
Läkemedelsverket, 2008
URL: Länk
Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2010 : stöd för styrning och ledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2010 - 117 s.
URL: Länk
Nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom 2010 : stöd för styrning och ledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2010 - 1 PDF-fil (128 s.)
ISBN: 978-91-86301-94-1 LIBRIS-ID: 11790391
URL: Fulltext
Övrigt
OBS! Förutom ovanstående litteratur tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar, avhandlingar och rapporter. Listan på dessa finns att hämta på kursens lärplattform i Blackboard.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om demens och psykisk ohälsa hos äldre gällande klinisk bild, utredning och behandling samt belysa pågående forskning inom området.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten med relevans utifrån sitt eget yrkesområde kunna:
1 redogöra för den naturliga åldrandeprocessen för att kunna skilja den från patologiska tillstånd
2 beskriva och förklara etiologi, symtom, utredning, diagnos, vård och behandling vid demens och annan psykisk ohälsa hos äldre
3 identifiera symtom på, värdera och se samband mellan patologiska tillstånd som berör hjärnans funktioner
4 diskutera farmakokinetiska och farmakodynamiska förändringar vid demenssjukdom och psykisk ohälsa samt interaktioner och läkemedelsbiverkningar
5 självständigt söka och värdera medicinsk forskning om demens och psykisk ohälsa hos äldre och den behandling som förespråkas
6 reflektera över och kritiskt granska olika behandlingsåtgärder vid demens och psykisk ohälsa hos äldre
7 utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet identifiera, diskutera och motivera förebyggande och rehabiliterande åtgärder vid demens och psykisk ohälsa hos äldre
8 tillsammans med företrädare för andra professioner planera, genomföra och utvärdera de insatser som behövs för att arbeta hälsofrämjande och förebygga psykisk ohälsa och sjukdomskomplikationer vid demens
Innehåll
Den naturliga åldrandeprocessen
Patologiska processer som påverkar hjärnan
Etiologi, symtom, utredning, diagnos, vård och behandling vid vanligt förekommande demenssjukdomar och psykisk ohälsa hos äldre såsom:
- Primärdegenerativa demenssjukdomar, t.ex. Alzheimers sjukdom, frontallobsdemens, Lewy body demens
- Vaskulära demenser
- Sekundära demenstillstånd
- Beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom (BPSD)
- Depression
- Delirium/konfusion
- Ångestproblematik
- Psykoser
- Suicid
- Sömnstörningar
Farmakologiska aspekter vid demens och psykisk ohälsa hos äldre
Aktuell medicinsk forskning
Förebyggande och rehabiliterande åtgärder vid demens och psykisk ohälsa hos äldre
Teamarbete vid planering av insatser vid demens och psykisk ohälsa hos äldre
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Examen inom vård, medicin eller motsvarande och Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, individuell inlämningsuppgift avseende lärandemål 5-7. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Närvaro (NÄR1), 0,5 hp, obligatorisk närvaro vid minst 80 % av kursens föreläsningstillfällen. Betyg Godkänd (G).
Seminarium (SEM2), 1 hp, aktivt deltagande i kursens alla seminarier samt genomförda studieuppgifter inför dessa, avseende lärandemål 5-8. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-4. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd