Kursplan - Hälsofrämjande ledarskap
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SPS102
Giltig från
Vårtermin 2014
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Psykologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-08-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Nya perspektiv på organisation och ledarskap
4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 556 s.
ISBN: 978-91-44-06010-1 LIBRIS-ID: 12767141
Begreppen hälsa och hälsofrämjande : en litteraturstudie
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 180 s.
ISBN: 91-44-01598-4 ; 351:00 LIBRIS-ID: 8353003
Positive psychology : the scientific and practical explorations of human strengths
2., [rev. and updated] ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE Publications, cop. 2011 - xxvi, 585 p.
ISBN: 978-1-4129-9062-2 (hft.) LIBRIS-ID: 12097038
Syfte
Kursen syftar till att de studerande skall tillägna sig kunskap om och förståelse för ledarskapets betydelse för att främja hälsa och utveckling på individ- grupp- och organisationsnivå i det moderna arbetslivet.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas att studenten skall kunna:
- särskilja och redogöra för olika perspektiv på ledning och styrning av organisationer
- redogöra för olika teoretiska aspekter och ge exempel på ledarskapets betydelse för hälsa och utveckling i det moderna arbetslivet
- diskutera och reflektera över olika synsätt på arbetsplatsen som arena för hälsofrämjande insatser
- känna till teorier och kunna reflektera över och belysa kommunikationens betydelse för att nå mål på individ- och organisationsnivå i samband med styrning och ledning samt utveckling av människor och verksamheter
- kunna diskutera och reflektera över betydelsen av uttalade och outtalade förväntningar och krav på medarbetare i dagens arbetsliv
Innehåll
Kursen utgår från ett perspektiv där ledarskapet har en central betydelse för människors hälsa och utveckling i det moderna arbetslivet. I kursen presenteras översiktligt centrala ämnesområden och teoribildningar avseende
- Aspekter på relationen mellan arbete och hälsa
- Förebyggande arbetsmiljöarbete
- Ledarstilar och ledarbeteenden
- Arbetsklimat och attityder
- Mötet med medarbetaren - t ex i utvecklingssamtalet
- Anställningsrelationen och psykologiska kontrakt
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och projektarbete.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN1), 6 hp. Betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd