Kursplan - Att genomföra professionella samtal
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA039
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 158 s.
ISBN: 9789147084456 LIBRIS-ID: 10451606
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2017] - 296 sidor
ISBN: 978-91-47-12263-9 LIBRIS-ID: 20822750
Artiklar
Finns att hämta på Blackboard efter kursstart
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 152 s.
ISBN: 91-44-00364-1 ; 270:00 LIBRIS-ID: 8352595
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 158 s.
ISBN: 9789147084456 LIBRIS-ID: 10451606
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Artiklar
Finns att hämta på Blackboard efter kursstart
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 152 s.
ISBN: 91-44-00364-1 ; 270:00 LIBRIS-ID: 8352595
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 158 s.
ISBN: 9789147084456 LIBRIS-ID: 10451606
URL: Omslagsbild
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Social interaktion : förutsättningar och former
1. uppl. : Malmö : Liber, 2007 - 296 s.
ISBN: 978-91-47-08747-1 LIBRIS-ID: 10451608
URL: Omslagsbild
Syfte
Kursen syftar till att genom praktiska övningar och i seminarier grundlägga kunskaper och förmågor att planera, genomföra, analysera, utvärdera och dokumentera professionella samtal inom beteendevetenskaplig yrkesverksamhet.
Lärandemål
Efter genomgångna studier förväntas den studerande kunna:
- behärska grundläggande samtalsmetodiska strukturer och redovisa flera teoretiska perspektiv på dessa
- redogöra för grundläggande förutsättningar för processer och interaktioner i professionella samtal
- med ett professionellt förhållningssätt kartlägga en samtalssituation i ett helhetsperspektiv
Innehåll
Tema 1 - strukturer i professionella samtal
Tema 2 - individer och grupper i professionella möten - sociala interaktioner
Tema 3 - systemteoretiska perspektiv på professionella samtal
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, gruppövningar - processinriktat arbetssätt.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Grundläggande samtalsmetodik - Tema 1. Skriftlig och muntlig redovisning av egna erfarenheter från temats övningar och kunskaper om teoretiska perspektiv av relevans (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Grundläggande samtalsmetodik - Tema 2. Skriftlig och muntlig redovisning av egna erfarenheter från temats övningar och kunskaper om teoretiska perspektiv av relevans (SEM2), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Grundläggande samtalsmetodik - Tema 3. Skriftlig och muntlig redovisning av egna erfarenheter från temats övningar och kunskaper om teoretiska perspektiv av relevans (SEM3), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro. För mer information om kursens innehåll och upplägg samt hur lärandemålen examineras hänvisas till kursens studiehandledning.