Kursplan - Språklig och kulturell mångfald
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU035
Giltig från
Hösttermin 2013
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Didaktik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl. : Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2010 - 263 s.
ISBN: 978-91-7382-848-2 LIBRIS-ID: 11621585
Möten i mångfaldens skola : interkulturella arbetsformer och nya pedagogiska utmaningar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 202 s.
ISBN: 978-91-44-05490-2 LIBRIS-ID: 11716321
Multicultural education : issues and perspectives
7. ed. : Hoboken, N.J. : Wiley, cop 2010 - xiv, 462 p.
ISBN: 978-0-470-48328-2 (pbk.) LIBRIS-ID: 11825914
Bilingual education in the 21st century : a global perspective
Malden, MA : Blackwell Pub., 2009 - xiv, 481 s.
ISBN: 9781405119948 (pbk : alk. paper) gbp 22,99 LIBRIS-ID: 11174057
Artiklar
Här är alla lika. Jämlikhetsideologi och konstruktionen av den Andre i media och skola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Modersmålssvenskar och vi andra - Ungas språk och identifikationer i ljuset av nynationalism
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
Webbadresser
läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Skolverket,
Läroplan, examensmål ocg gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Skolverket,
Övrigt
Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle
Lund, 2004
Syfte
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla fördjupade kunskaper om språklig och kulturell mångfald samt ge ökad förståelse för de olika didaktiska möjligheter, utmaningar och problem undervisande praktiker kännetecknas av i mångkulturella miljöer.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- reflektera över och problematisera egna och andras attityder till språklig och kulturell mångfald
- reflektera över och problematisera vad den kulturella bakgrunden betyder för undervisning och lärande
- beskriva och analysera vad det innebär att lära på ett första- respektive andraspråk
- kritiskt reflektera över didaktiska modeller för hur man kan arbeta både språk- och kunskapsutvecklande i olika ämnen
- värdera och skapa förutsättningar för språkutveckling och lärande i det mångkulturella klassrummet
Innehåll
- De nationella och lokala styrdokumentens tolkning av kulturbegreppet
- Egna och andras attityder till språklig och kulturell mångfald
- Den kulturella bakgrundens betydelse för undervisning och lärande
- Barns, ungas och vuxnas utveckling av och lärande på ett första- respektive andraspråk
- Didaktiska modeller för språk- och kunskapsutvecklande arbete i olika ämnen
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Särskild behörighet
Examen om minst 180 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med utbildningsvetenskaplig relevans och 15 högskolepoäng på avancerad nivå med utbildningsvetenskaplig relevans. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 2 samt Engelska A/Engelska 5. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska B/Svenska 2.
Examination
Muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter (SEM1), 3 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Muntlig och skriftlig tentamen (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd