Tjänsteinnovation
Utgångspunkten till tjänsteinnovationer är fördjupad förståelse av användares behov och kontext, medan produktinnovationers utgångspunkt ofta är ny teknik eller process-optimering. Tjänstelogik är basen för ett perspektiv och forskningsområde där allt på marknader ses som tjänster, och där användarna och andra intressenter ses som samskapare av värde. Tjänsteinnovation handlar om att möta användarbehov som hittills inte blivit uppfyllda. Eftersom användare och andra intressenter involveras i utvecklingsprocesserna, blir tjänsteinnovationsprocesser ofta öppna. I den här kursen lär du dig mer om hur användarinvolvering via tjänsteinnovationsprocesser kan leda till tjänsteinnovation. Att kunna skapa nytt, genomföra utvecklingsarbete och lösa problem eller utmaningar är en värdefull kompetens i alla yrken och i den här kursen får du prova på tjänsteinnovation och praktiska användarinvolverande metoder för att arbeta med utveckling.
Tillfällen för denna kurs
Vårtermin 2025
-
Omfattning
5 hp
Tid
2025-01-20 - 2025-06-08 (deltid 17%)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Kurstyp
Fristående kurs
Anmälningskod
MDU-14502
Språk
Svenska
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Antal obligatoriska träffar inklusive tentamen: 0
Antal övriga fysiska träffar: 0Kursplan & litteratur
Se kursplan och litteraturlistor (INO214)Särskild behörighet
30 hp inom valfritt ämne.
Urval
Antal högskolepoäng resp betyg/högskoleprov
Frågor kring utbildningen?
Hör av dig till kursansvarig om du har frågor kring kursens innehåll.