Text

Utbildningsplan - Konstnärligt masterprogram i västerländsk konstmusik och opera - inriktning kammarmusik

Omfattning

120.0 hp

Programkod

AMM17

Giltig från

Hösttermin 2024

Beslutsinstans

Rektor

Diarienummer

2023/2369

Fastställd

2023-11-07

Särskild behörighet

Konstnärlig kandidatexamen i musik eller motsvarande samt godkända antagningsprov. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A eller motsvarande.

Om utbildningsplaner

Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.

Mål

Nedan preciserade mål har sin utgångspunkt i Högskoleförordningen 1993:100.

Kunskap och förståelse

För konstnärlig masterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa förtrogenhet med metod och processer för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom området.

Färdighet och förmåga

För konstnärlig masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att självständigt och kreativt kunna formulera nya frågor och bidra till kunskapsutvecklingen, lösa mer avancerade problem, utveckla nya och egna uttryckssätt samt kritiskt reflektera över sitt eget och andras konstnärliga förhållningssätt inom huvudområdet för utbildningen,
  • visa förmåga att med ett utvecklat personligt uttryck skapa och förverkliga egna konstnärliga idéer, självständigt identifiera, formulera och lösa konstnärliga och gestaltningsmässiga problem samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade konstnärliga uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att såväl i nationella som internationella sammanhang, muntligt och skriftligt eller på annat sätt klart redogöra för och diskutera sin verksamhet och konstnärliga frågeställningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet och kunskap som fordras för att självständigt verka i arbetslivet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För konstnärlig masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta konstnärliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om konstens roll i samhället, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Undervisningsspråk

Utbildningsprogrammets undervisningsspråk är svenska och engelska då både svensk- och engelsktalande studenter studerar tillsammans. Beroende på studentgruppens sammansättning varierar undervisningsspråket mellan olika kurser.

Innehåll

Konstnärligt masterprogram i västerländsk konstmusik och opera - inriktning kammarmusik, 120 hp, omfattar totalt två års heltidsstudier på avancerad nivå.

År 1

Kammarmusik 1, 27 hp

Huvudinstrument 1 (kammarmusik), 20 hp

Examensarbete kammarmusik, 30 hp (varav 11 hp år 1)

Den yrkesverksamma musikern 1, 2 hp

 

År 2

Kammarmusik 2, 25,5 hp

Huvudinstrument 2 (kammarmusik), 10 hp

Examensarbete kammarmusik, 30 hp (varav 19 hp år 2)

Den yrkesverksamma musikern 2, 5,5 hp

 

Utbildningens första år bygger vidare från en treårig grundutbildning och fördjupar ytterligare studentens instrumentalteknik, musikaliska uttryck och ensemblespel, samt innehåller moment som konstnärlig forskning, konstnärligt och akademiskt skrivande, entreprenörskap, arbetslivsorientering, juridik/avtal och jämställdhet.

Under hela det första året läses den första kursen i kammarmusik, den första kursen i huvudinstrument samt den första kursen om den yrkesverksamma musikern. Under det första året påbörjas också det självständiga arbetet (examensarbetet) som sedan fortgår under hela utbildningen för att därmed säkerställa att studentens arbetsprocesser inför slutproduktionen startar i så god tid som möjligt samt att tid ges för reflektion.

Redan under den första terminen läggs vikt på förberedelserna inför masterkonsert i termin fyra med diskussioner kring repertoar, egna reflektioner angående den konstnärliga processen samt att identifiera konstnärliga frågeställningar. Ett viktigt moment det första året är att studenten genom lecture-performance ges möjlighet att utvidga det akademiska formatet för muntlig presentation genom konstnärlig gestaltning. Förberedelser startar den första terminen inför momentet lecture-performance som infaller under den andra terminen, här både föreläser och framför studenten ett eller flera verk. Detta moment är av stor vikt för att knyta an muntliga presentationer till ett klingande och gestaltande resultat.

Det andra året sammanfattar utbildningen och ställer höga krav på självständighet, förmågan att planera och att hålla deadlines. Här kopplar studenten ihop de olika delmomenten i kombination med progression inom konstnärliga framföranden. Här återkommer och säkras progressionen såväl gällande instrumentalteknik, musikaliskt uttryck och ensemblespel som inom konstnärlig forskning, konstnärligt och akademiskt skrivande, entreprenörskap, arbetslivsorientering, juridik/avtal och jämställdhet.

Under hela det andra året läses den andra kursen i kammarmusik samt den andra kursen om den yrkesverksamma musikern. Den andra kursen i huvudinstrument läses under termin tre men de individuella lektionerna fortsätter som klingande handledning inom det självständiga arbetet under termin fyra. Det självständiga arbetet (examensarbetet), som påbörjades redan under den första terminen, fortsätter under hela året.

Under programmets tredje termin finns momentet work-in-progress som ett obligatoriskt delmål för att säkra att arbetet mot slutkonserten går åt rätt håll, har kommit tillräckligt långt och är av tillräckligt hög kvalitet. En viktig del under det andra året är att i god tid, helst till slutet av den tredje terminen, skriva klart en så stor del av det skriftliga arbetet som möjligt, för att under den sista terminen kunna fokusera på det självständiga arbetets klingande del. Utbildningen lägger vikt vid att både handledare för den skriftliga delen och huvudlärare för den klingande delen ska vara involverade och stötta studenten i arbetet. Den klingande delen innebär en konsert med både kammarmusikaliska och solistiska inslag.

Val inom programmet

För student antagen till Konstnärligt masterprogram i västerländsk konstmusik och opera - inriktning kammarmusik gäller obligatoriska studier enligt utbildningsplanen och programschemat. För att bli antagen till kurser inom program krävs att den studerande uppfyller den särskilda behörigheten som föreskrivs. Den särskilda behörigheten framgår av respektive kursplan.

Examen

Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att studenten uppfyller fordringarna för följande examen:

  • Konstnärlig masterexamen i Kammarmusik (Degree of Master of Fine Arts (120 credits) in Chamber Music)

Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på universitetets webbplats.