Utbildningsplan - Informativ illustration - informationsdesign
Omfattning
180.0 hp
Programkod
DKE20
Giltig från
Hösttermin 2022
Beslutsinstans
Fakultetsnämnden
Akademi
IDT
Diarienummer
2021/0298
Fastställd
2012-09-27
Reviderad
2021-09-28
Särskild behörighet
Behörighetskrav kommer fastställas efter att universitets- och högskolerådet yttrat sig avseende förslag att, utöver krav på Engelska 6 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, använda godkända arbetsprover som särskilt behörighetskrav.
Om utbildningsplaner
Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.
Mål
Utbildningsprogrammet informativ illustration - informationsdesign syftar till att tillgodose samhällets behov av individer som kan gestalta information i bild.
Programmet syftar till:
- att ge studenterna en utbildning som leder till goda förutsättningar att arbeta professionellt med information, särskilt visuellt gestaltad sådan, samt
- att ge goda förutsättningar för fördjupade studier på masternivå inom innovation och design.
Kunskap och förståelse
Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet informationsdesign, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, vilket bland annat inkluderar bildkomposition, visuellaoch verbalarepresentationer, grafisk kommunikation och kommunikationsteori,
- kunskap om tillämpliga metoder inom området, exempelvis olika analysmodeller för verbala och visuella representationersamt metoder inom designprocessen vid framställning av informationsmaterial,
- fördjupning inom någon del av området informativ illustration, samt
- orientering om aktuella forskningsfrågor inom huvudområdet informationsdesign.
Färdighet och förmåga
Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställninginom huvudområdet informationsdesign samt inriktningen informativ illustration,
- kritiskt kunna diskutera företeelser, frågeställningar och situationerutifrån ett vetenskapligt förhållningssätt, såväl inom en designprocess som i redan existerande information i bild, rum och text,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramarvilket utgör en bärande del av designprocessen,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, i olika kontexter, med särskild hänsyn taget till intressenteroch situationi en kommunikationsprocess,
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom informationsdesignområdet med inriktning mot informativ illustration.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgånget utbildningsprogram ska studenten:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om informationsdesignensroll i samhället och om människors ansvar för hur den används,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och av att utveckla sin kompetens.
Undervisningsspråk
Det huvudsakliga undervisningsspråket är svenska. Vissa kurser kan ges på engelska. Obligatorisk kurslitteratur på engelska och engelskspråkiga lärare förekommer.
Innehåll
Informativ illustration - informationsdesign är en treårig utbildning inom huvudområdet informationsdesign.
Det första året ger en teoretisk bas i ämnet informationsdesign samt grundläggande praktiska kunskaper inom informativ illustration. Under det andra och tredje året fördjupas teoretisk och praktisk kunskap och tillämpas geom projekt i samverkan med näringsliv och samhälle. Förmåga att använda verktyg och metoder för utformning, utprovning och analys av information med fokus på visuellt material som informationsbärare samt förmåga att tillämpa systematik och ett kritiskt förhållningssätt till beslut tagna under olika designprocesser utvecklas. Under år två sker även ett val för vidareutveckling mot naturvetenskaplig eller teknisk illustration. Det tredje året innebär en fördjupning i den individuella inriktningen inom informativ illustration och ger möjlighet till att skapa en individuell kompetensprofil. År tre avslutas med det egena självständiga arbetet (examensarbetet).
Under utbildningstiden förekommer samarbete och samläsning av kurser med övriga kandidatprogram inom informationsdesign.
Årskurs 1
Informationsdesign:
Introduktion till informationsdesign, 7,5 hp
Planerad kommunikation, 7,5 hp
Grafisk form - grundkurs, 7,5 hp
Kognition, interaktion och informationsdesign, 7,5 hp
Informationsdesign med inriktning mot Informativ illustration:
Perspektiv och färglära, 7,5 hp
Visualisering 1 - Faktaillustration, 15 hp
Visualisering 2 - Digitalt bildskapande, 7,5 hp
Årskurs 2
Informationsdesign:
Retorik och berättarteknik, 7,5 hp
Vetenskap och design, 7,5 hp
Informationsdesign med inriktning mot Informativ illustration:
Informativ animation, 7,5 hp
Visualisering 3 - 3D-fördjupning, 7,5 hp
Teknikillustration, 15 hp
Vetenskapsillustration, 15 hp
Årskurs 3
Informationsdesign:
Forskningsprocesser, 5 hp
Examensarbete i informationsdesign, 17,5 hp
Valbart 15 hp:
Verksamhetsförlagd informationsdesign, 15 hp
Multimodal informationsdesign, 15 hp
Informationsdesign med inriktning mot Informativ illustration:
Informationsgrafik, 15 hp
Informativ illustration, specialisering, 7,5 hp
Mindre förändrningar i kursutbudet kan komma att ske till följd av kontinuerligt kvalitetsarbete.
Val inom programmet
Val av kurs kan påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna.
Examen
Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att man uppfyller fordringarna för följande examen:
- Filosofie kandidatexamen med huvudområdet Informationsdesign med inriktning mot informativ illustration (Bachelor of Arts in Information Design with Specialization in Informative Illustration)
Om programmet innehåller valbara eller valfria delar, eller om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val man gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på universitetets webbplats.