”Utbildningen har gett mig så otroligt mycket”

Olivia Hedman har läst ekonomprogrammet och magisterprogrammet i företagsekonomi vid MDU, med tillvalen ekonomi och redovisning. – Att jag började plugga i Västerås var en slump som jag idag är väldigt tacksam för, säger Olivia.

Porträttbild av Olivia Hedman

Olivia är ursprungligen uppvuxen i Sundsvall, så att börja studera vid MDU var ingen självklarhet. Idag är hon glad att hon valde MDU, där hon läste i fyra år inklusive en utbytestermin i Milano. I sin nuvarande tjänst ansvarar hon för olika kunders ekonomifunktioner. En roll som innebär varierande arbetsuppgifter med stora ansvarsområden och som hon stortrivs i.

– Jag kan bara tala för mig själv, men för mig var det en riktigt bra linje och utbildning som har gett så otroligt mycket. Bra erfarenheter, nya perspektiv, vänner för livet och riktigt bra jobb som jag trivs med.

Hur har du haft nytta av dina studier vid MDU?

– Till skillnad från en yrkeshögskola där man lär sig mycket praktiskt arbete har jag fått lära mig att vara källkritisk och opartisk i mitt beslutsfattande. Att få veta att allt inte går att lösa på ett sätt och att det finns många olika teorier om hur man kan göra. Det gäller bara att hitta det som passar bäst i situationen.

– Jag har alltid haft svårt att svara på frågan ”Vad vill du bli när du blir stor?”, därför valde jag något brett som jag kan ha nytta av oavsett vart jag tar vägen. Även fast det kändes tufft emellanåt i skolbänken så känns det helt rätt nu när jag hittat en roll där jag ständigt kan utvecklas, bli bättre och hitta nya lösningar.

Vad har du arbetat med sedan du slutade studera?

– Medan jag studera jobbade jag deltid på FVB Sverige AB som ekonomiassistent. Efter examen har jag jobbat som redovisningskonsult på Modern Ekonomi Sverige AB. Idag får jag ansvara för olika kunders ekonomifunktioner. Det kan vara alltifrån fakturering, momsdeklarationer, ägarlöner, löpande bokföring, bokslut och årsredovisningar till rådgivning och kundmöten. Vi erbjuder tjänster inom allt som har med kundens ekonomi att göra och jag stortrivs i rollen med varierande arbetsuppgifter och stora ansvarsområden.

Vad var det bästa med utbildningen?

– Vännerna, att träffa likasinnade människor som brinner för samma sak som en själv. Vi är mer lika varandra än vad man tror. Man behöver aldrig känna sig ensam om att tycka att vissa saker är svårare än andra. Tillsammans tar vi oss igenom det och blir bättre på andra sidan. Det har självklart också varit en lärorik upplevelse med intressanta kurser och engagerade lärare.

Tips till framtida studenter?

– Även fast det känns tufft ibland, ge inte upp och skriv tentorna även fast det kan kännas omöjligt. Man lär sig något på vägen av att bara försöka och plötsligt händer det att man skrapar ihop de där tentapoängen som behövs för antingen ett G eller VG!