Samarbetet med lärare och näringsliv en styrka

Jag alltid haft ett starkt intresse för att bidra till en hållbar miljö. Därför lockades jag av möjligheten att arbeta med tekniska innovationer för att effektivisera energianvändningen. För mig är energisystem en nyckelkomponent för att uppnå en mer hållbar framtid och jag är glad över att vara en del av den förändringen, det säger Josefin Rojas Vazquez, som tidigare läst civilingenjörsprogrammet i energisystem.

Ange bra alt-text.

Michael Åkerström, Josefin Rojas Vazquez och Roni Bulut har pluggat civilingenjörsprogrammet i energisystem tillsammans på MDU. Nu deltar de i traineeprogrammet Power+ Graduate Program på Hitachi Energy. Bilden är tagen i utställningshallen, huvudkontoret Hitachi Energy Ludvika

Under fem år pluggade Michael Åkerström, Josefin Rojas Vazquez och Roni Bulut civilingenjörsprogrammet i energisystem tillsammans på MDU. De lyfter det nära samarbetet med både lärare och näringsliv som en stor styrka.

För mig har en av de mest givande aspekterna med utbildningen varit det nära samarbetet med lärarna. Deras tillgänglighet och engagemang har skapat en dynamisk och givande lärandeupplevelse, säger Michael.

Jag håller med, våra föreläsare var väldigt tillgängliga och diskuterade mer än gärna frågor och funderingar vi hade, även utanför föreläsningarna. Och MDU har ett nära samarbete med näringslivet, det är flera relevanta företag som har närvaro i både Västerås och Eskilstuna vilket ger bra möjligheter till praktik, forskning och framtida jobbmöjligheter, flikar Roni in.

Mångsidig karriär inom energisektorn

Roni beskriver programmet som väldigt energitekniskt där du får lära dig mycket om energi, allt från användning och effektivisering till olika teknologier som finns tillgängliga för energiomvandling, med en stark bakgrund till fysiken som ligger bakom. Du får även möjlighet att utöka dina kunskaper inom hållbarhet och grönare alternativ.

Det här är programmet för dig som är intresserad av en mångsidig karriär inom energisektorn. Oavsett om du är intresserad av teknik eller hållbarhet, det gör att du som person får en bred kunskap, berättar Michael.

Alla tre tycker att de haft nytta av studierna och att de blivit väl förberedda för framtiden.

Jag har fått möjlighet att utforska energimarknaden på både lokala, regionala och globala nivåer. Samt lärt mig om de olika energikällor och tillgängliga resurser som finns i världen idag och de utmaningar vi står inför, säger Josefin och Roni fortsätter:

Att studera vid ett universitet var en enormt givande och utmanande erfarenhet. Att jag fick fördjupa mig inom valda ämne med likasinnade studenter, forskare och experter är något jag kommer se tillbaka på som en väldigt värdefull och utvecklade del av mitt liv.

Trainee på Hitatchi Energy

Efter sin examen våren 2023 fortsatte Josefin, Michael och Roni vidare till traineeprogrammet Power+ Graduate Program på Hitachi Energy.

Det är ett otroligt tillfälle att få utforska företaget under 18 månader. Vi får göra studiebesök externt och internt, nätverka och testa på olika roller inom företaget som ingenjör, vilket gör det enklare för oss som är nyexaminerade att veta vad vi vill jobba inom sen. Hitachi Energy är ett väldigt spännande företag att arbeta med eftersom de är världsledande i kraftteknik och energisystem, och ständigt jobbar med hållbarhetsfrågor, berättar Michael.

Några tips ni vill ge blivande studenter?

Ta vara på studentevenemang som kan vägleda dig mot dina framtida karriärval. Det är också viktigt att knyta kontakter och ha kul under studietiden. Man får träffa så många fantastiska människor som kan vara viktiga för ditt nätverk i framtiden. Dessutom går tiden otroligt snabbt, så se till att njuta av varje ögonblick, även under tentaperioderna när det inte är lika lätt att se ljuset i tunneln, avslutar Josefin.

Civilingenjörsprogrammet i energisystem

• Högskolepoäng 300 HP
  • Omfattning 5 år (heltid)
  • Nivå Grundnivå