”När jag fann interaktionsdesign fick jag en ’kärlek vid första ögonkast-känsla’”

I framtiden vill Karolina Meijer jobba som UX-designer på ett företag som värdesätter att alla i samhället får ta del av deras tjänster, system och produkter. På programmet interaktionsdesign känner hon att hon har hittat rätt.

Karolina sitter i en soffa och skriver i ett block

Karolina Meijer studerar interaktionsdesign på MDU

Kombinera teori och praktik

När Karolina hittade programmet interaktionsdesign kände hon att hon äntligen hittat en inriktning med den bredd hon sökte.

– När jag fann interaktionsdesign fick jag en “kärlek vid första ögonkast-känsla”. Att jag äntligen hade hittat något jag kan jobba med dag ut och dag in utan att den ena dagen är den andra lik. Man får kombinera teori och praktik, problemlösning vid datorn och samtidigt människokontakt, säger Karolina.

Under utbildningen finns möjlighet att genomföra uppgifter i nära samarbete med olika företag.

– I en av kurserna fick vi gå igenom en hel designprocess i ett tätt samarbete med Transportstyrelsen och Trafikverket vilket verkligen fick mig att känna att detta är på riktigt och inte bara studier, att det man gör fungerar både i teori och praktik.

Vill jobba med UX-design

Helst av allt vill Karolina jobba som UX-designer på ett företag som värdesätter inkluderande eller universell design, där alla i samhället får ta del av de tjänster, system och produkter som framställs.

– Så ser jag fram emot att få jobba med ett team, där alla har olika kompetenser och perspektiv man kan dra nytta av, säger Karolina.

Hittat rätt

Känslan av att ha hittat rätt är en av de bästa sakerna med utbildningen menar Karolina. Hon är också positiv till lärarna och de övriga studenterna på programmet.

– Det bästa med att studera på vårt program är helt klart lärarnas engagemang och vilja att få oss studenter att lyckas och hitta det vi brinner för. Och alla klasskompisar såklart, några av de finaste själar man har stött på i livet.

Slutligen vill Karolina rekommendera andra att söka till interaktionsprogrammet på MDU.

– Även om det “bara” är en utbildning så tror jag att man får mycket mer på köpet. Genom att utforska och reflektera över så pass många olika områden, hittar man ibland sidor hos sig själv man inte trodde fanns eller finner självsäkerhet i det du minst anade.