Course syllabus - Accessible Communication
Scope
7.5 credits
Course code
ITE124
Valid from
Autumn semester 2022
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1N (First cycle, has only upper-secondary level entry requirements).
Main area(s)
Information Design
School
School of Innovation, Design and Engineering
Ratified
2020-01-24
Revised
2022-01-24
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Skriv så att folk förstår! : [en handbok i att skriva på lätt svenska]
Stockholm : Centrum för lättläst, 2003 - 35 s.
Läsning
Lund: Studentlitteratur, 1993
Texters läsbarhet ur en utseendemässig synpunkt - efter en undersökning bland vuxna med läsproblematik.
Stockholm: Specialpedagogiska institutet, 2003
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Vad är lättläst
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2008 - 96 s.
ISBN: 978-91-28-00146-5 LIBRIS-ID: 11290315
URL: Link
Guidelines for easy-to-read materials
IFLA/Library Services to People with Special Needs Section, Haag, 2010
Articles
Universal Design - Process, Principles, and Applications
University of Washington, 2009
Riktlinjer för undertextning i Sverige
Medietextarna, Journalistförbundet, 2020
Audiovisual translation - in general and in Scandinavia
2010
Rekommendationer för digital tillgänglighet hos läromedel
SPSM, 2019
Mot en evidensbaserad språkvård? En kritisk granskning av några svenska klarspråksråd i ljuset av forskning om läsbarhet och språkbearbetning
I: Sakprosa (Vol 7, nr 2), 2015
Reference Literature
19 råd för att skriva begripligt
[Spånga] : Dyslexiförbundet, [2019] - 83 sidor
ISBN: 9789198093810 LIBRIS-ID: bnm94tfw8n1cs2sw
Webbredaktörens skrivhandbok : klarspråk på nätet
Sjunde upplagan : Stockholm : Prodicta förlag, 2020 - 344 sidor
ISBN: 9789198125047 LIBRIS-ID: q244gbbrnntwh53z
Bildbeskrivning för tillgänglighet : riktlinjer, forskning och pratik
Johanneshov : MTM, 2019 - 1 CD-R
Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s.
ISBN: 9789175592558 LIBRIS-ID: 20107426
URL: Link
Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
Härnösand : Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), [2011] - 39 s.
ISBN: 978-91-28-00360-5 LIBRIS-ID: 12297776
Universell utformning - Tillgänglighet genom universell utformning - Utvidgar spektrumet av användare
Stockholm, SIS, 2019
Other Materials
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2010 - 153 s.
ISBN: 978-91-1-302841-5 LIBRIS-ID: 11816642
En liten bok om dyslexi
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 136, [1] s.
ISBN: 9789127117389 LIBRIS-ID: 10709948
Lättläst
SOU 2013:58, 2013
Aktuella texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
Requirements
Basic eligibility and English 6, Civics 1b or 1a1+1a2
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail