Course syllabus - Opportunities and Obstacles in Pupils' Language, Reading, Writing and Mathematics Development (Work-Integrated)
Scope
7.5 credits
Course code
OAU263
Valid from
Autumn semester 2021
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G2F (First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2020-11-25
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Obligatoriska böcker att läsa på kursen.
Att anpassa undervisning : till individ och grupp i klassrummet
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 222 sidor
ISBN: 978-91-27-14560-3 LIBRIS-ID: 19873521
Assisterande teknik och lärverktyg : digitalt stöd för elevens språk-, läs- och skrivutveckling
Andra upplagan : Stockholm : Natur & Kultur, 2021 - 119 sidor
ISBN: 9789127460072 LIBRIS-ID: lz2r7p4tjdsz35c8
Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 331 sidor
ISBN: 9789127827486 LIBRIS-ID: bm2tl9w383rm3pb4
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
När siffrorna skapar kaos : matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 239 s.
ISBN: 978-91-47-10002-6 LIBRIS-ID: 12239798
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Förstå och använda tal : en handbok
Upplaga 2:1 : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning, 2020 - 248 s.
ISBN: 9789185143405 LIBRIS-ID: 5jgmt92c3c31vqp8
Tänka, resonera och räkna i förskoleklass
Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2014 - 201 s.
ISBN: 9789185143252 LIBRIS-ID: 15179182
Articles
Obligatoriska artiklar att läsa på kursen.
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
Specialpedagogiska frågeställningar i matematik
Ny, omarb. uppl. : Karlstad : Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap, Specialpedagogik, Karlstads universitet, 2015 - 94 s.
ISBN: 978-91-7063-658-5 LIBRIS-ID: 18419904
En modell över läs- och skrivsvårigheter och dyslexi
Dyslexiföreningen, 2020
Alla dessa IG - kan dyskalkyli vara förklaringen?
Nämnaren, 3, 13-18, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år.
Pedagogisk Forskning i Sverige, 15(2), 102-114, 2010
Övergripande Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklass
Skolinspektionen, 2020
URLs
Obligatoriskt material som används på kursen.
Bedömningsstöd Matematik Skolverket
Bedömningsstöd Svenska Skolverket
Hitta matematiken
Hitta språket
Inledning särskilt begåvade elever
Kartläggning i förskoleklass
URL: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen
Särskilt begåvade elever ämnesstöd i matematik
Särskilt begåvade elever ämnesstöd i svenska
Reference Literature
Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen : matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 218 s.
ISBN: 9789147105854 LIBRIS-ID: 18596692
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Förskoleklassen : ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
Stockholm : Skolverket, 2016 - 27 s.
ISBN: 978-91-38-32704-3 LIBRIS-ID: 19865590
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3 : cirkelmodellen, genrepedagogik, ASL och IKT
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 226 sidor
ISBN: 9789144129150 LIBRIS-ID: z6vcllrbwpfgx3wr
Other Materials
Vid kursstart kan det tillkomma artiklar/kompendier som används på kursen.
Examination
HEM1, Take-home examination, 5 credits, individual written take-home examination concerning learning outcomes 1, 3, 4 and 5 grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 1 credit, field study report concerning learning outcomes 2 and 5, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, active participation in seminar concerning learning outcomes 1-4, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail