Course syllabus - Writing, Communicative and Linguistic Development for Teachers in Preschool Class and Compulsory School Years 1-3
Scope
7.5 credits
Course code
SVA046
Valid from
Autumn semester 2020
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2020-02-20
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Social theory of literacy: practices and events. I Situated Literacies, reading and writing in contects
London och New York: Routledge, 2000
Andraspråksundervisning
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
Skolverket,
Stavning-bokstavlig begrundan
Skolverket,
Informationssökning
Skolverket,
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren
Skolverket,
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Meningsskapande
Skolverket,
Web Addresses
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Reference
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Other materials
Aktuella artiklar tillkommer
-
Books
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 275 sidor
ISBN: 9789144128948 LIBRIS-ID: 07wdmlpsxcg385sh
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Social theory of literacy: practices and events. I Situated Literacies, reading and writing in contects
London och New York: Routledge, 2000
Andraspråksundervisning
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
Skolverket,
Stavning-bokstavlig begrundan
Skolverket,
Informationssökning
Skolverket,
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren
Skolverket,
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Meningsskapande
Skolverket,
Web Addresses
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Reference
Other materials
Aktuella artiklar tillkommer
-
Books
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Articles
Social theory of literacy: practices and events. I Situated Literacies, reading and writing in contects
London och New York: Routledge, 2000
Andraspråksundervisning
Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever
Skolverket,
Stavning-bokstavlig begrundan
Skolverket,
Informationssökning
Skolverket,
Bedömning av läsutveckling under de första skolåren
Skolverket,
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Meningsskapande
Skolverket,
Web Addresses
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Reference
Other materials
Aktuella artiklar tillkommer
Examination
FSR1, Field study report, 1.5 credits, written and oral presentation supported by ICT regarding environments for literacy and assessment concerning learning outcomes 1 and 3-6, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 1.5 credits, written assignment and active participation in seminar regarding present research work concerning learning outcomes 1,2 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM2, Seminar, 0.5 credit, active participation in seminar regarding digital tools concerning learning outcomes 1, 3 and 6, grades Fail (U) or Pass (G).
SEM3, Seminar, 0.5 credit, active participation in seminar regarding assessment of reading and writing development concerning learning outcomes 2-6, grades Fail (U) or Pass (G).
HEM1, Take-home examination, 3.5 credits, individual written examination regarding language, reading and writing development concerning learning outcomes 1, 2, 5 and 6, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail