Course syllabus - Working as a Special Needs Educator
Scope
15 credits
Course code
SQA126
Valid from
Autumn semester 2019
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2018-12-07
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar : inkludering och specialpedagogik
Första utgåvan : 2018 - 198 sidor
ISBN: 9789127819115 LIBRIS-ID: 22073361
Elevhälsa – främja, förebygga, åtgärda 2 uppl
2 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2022 - 152 sidor
ISBN: 9789151108858 LIBRIS-ID: r7vg1rn8pgwgqvsj
Skolutveckling som gemensamt projekt: Att organisera för och genomföra professionsdriven skolutveckling
Books on Demand, 2019 - 216 s.
ISBN: 9789178512881 LIBRIS-ID: 19wtt4zvznn7l203
URL: Omslagsbild
Compendiums
FoU Skola, Kommunförbundet Skåne (2013:1). Sammanfattning av Helen Timperleys Teacher professional learning and development. Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2017). Självreflektion avseende inkludering i förskolan. Odense Danmark.
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2016). Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning: Handledning: förskola, skola och fritidshem. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Socialstyrelsen och Skolverket (2016). Vägledning för elevhälsan. ([3. uppl.]). Stockholm: Socialstyrelsen.
United Nations. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris: UNESCO.
Articles
Assessing reasons for school non-attendance
Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 316-336, 2015
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study.
-
Books
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 242 s.
ISBN: 9789144095172 LIBRIS-ID: 14701292
Relationskompetens i pedagogernas värld
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 271 s.
ISBN: 978-91-47-02060-7 (inb.) LIBRIS-ID: 11317627
URL: Omslagsbild
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar : inkludering och specialpedagogik
Första utgåvan : 2018 - 198 sidor
ISBN: 9789127819115 LIBRIS-ID: 22073361
Elevhälsa : samverka, förebygga, bygga
Malmö : Gleerups, 2017 - 130 s.
ISBN: 978-91-40-69491-1 LIBRIS-ID: 19986687
Skolutveckling som gemensamt projekt: Att organisera för och genomföra professionsdriven skolutveckling
Books on Demand, 2019 - 216 s.
ISBN: 9789178512881 LIBRIS-ID: 19wtt4zvznn7l203
URL: Omslagsbild
Compendiums
FoU Skola, Kommunförbundet Skåne (2013:1). Sammanfattning av Helen Timperleys Teacher professional learning and development. Tio forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2017). Självreflektion avseende inkludering i förskolan. Odense Danmark.
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2016). Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning: Handledning: förskola, skola och fritidshem. Härnösand: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Socialstyrelsen och Skolverket (2016). Vägledning för elevhälsan. ([3. uppl.]). Stockholm: Socialstyrelsen.
United Nations. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation. (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris: UNESCO.
Articles
Assessing reasons for school non-attendance
Scandinavian Journal of Educational Research, 59(3), 316-336, 2015
Inclusive Educational Practice: Results of an Empirical Study.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
FSR1, Field study report, 6 credits, concerning learning outcomes 5-7, grade Fail (U) or Pass (G).
SEM1, Seminar, 1 credit, concerning learning outcomes 6-7, grade Fail (U) or Pass (G).
INL1, Written assignment, 6 credits, concerning learning outcomes 1-4, grade Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
OBN1, Compulsory attendance and active participation, 2 credits, concerning learning outcomes 1-7, grade Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail