Course syllabus - Immigration and Cultural Encounters
Scope
7.5 credits
Course code
SSA245
Valid from
Autumn semester 2018
Education level
First cycle
Progressive Specialisation
G1F (First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2016-12-19
Revised
2017-12-12
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Från problem till resurs : en hjälp för skolpersonal att bygga upp interkulturell kompetens
Solna : Fortbildning AB / Grundskoletidningen, cop. 2009 - 44 s.
ISBN: 978-91-7091-224-5 LIBRIS-ID: 11354537
Kalla det vad fan du vill
Stockholm : Ordfront, 2005 - 298, [2] s.
ISBN: 91-7037-082-6 (inb.) LIBRIS-ID: 9717994
Identitet : människans gåtfulla porträtt
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 159 s.
ISBN: 9789144015408 LIBRIS-ID: 9187941
Interkulturellt samspel i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 157 s.
ISBN: 978-91-44-05593-0 LIBRIS-ID: 11369565
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 868 s.
ISBN: 9789144070650 (inb.) LIBRIS-ID: 14638377
Kultur, människa, möte : ett humanistiskt perspektiv
Andra upplagan : 2017 - 185 sidor
ISBN: 9789144114507 LIBRIS-ID: 19831452
Articles
Den goda mångfalden. Fabrikation av mångfald i skolans policy och praktik. Utbildning och demokrati
19 (1), 85-106, 2010
Invandringens historia : från "Folkhemmet" till dagens Sverige
2017 - 127 sidor
ISBN: 9789188021212 LIBRIS-ID: 21148398
Invandring i medierna : hur rapporterade svenska tidningar åren 2010-2015?
Stockholm : Delmi, Delegationen för migrationsstudier, [2017] - 90 sidor
ISBN: 978-91-88021-22-9 LIBRIS-ID: 21612999
Web Addresses
Vardagsdiskriminering och rasism i Sverige-en kunskapsöversikt. Norrköping: Integrationsverket.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.mkc.botkyrka.se/biblioteket/Publikationer/vardagsdiskriminering.pdf
I väntan på Sverige - artikelserie.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2009
URL: http://www.dn.se/stories/stories-kultur/i-vantan-pa-sverige/
Reference Literature
Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 304 s.
ISBN: 9789127142367 LIBRIS-ID: 17452152
Nyanlända och lärande : en forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2010 - 127 s.
ISBN: 9789173071710 LIBRIS-ID: 11836783
URL: Fulltext
Den tredje identiteten : ungdomar och deras familjer i det mångkulturella, globala rummet
Huddinge : Södertörns högskola, 2009 - 138 s.
ISBN: 9789189315983 LIBRIS-ID: 11336380
URL: Fulltext
Flerspråkighet, identitet och lärande : skola i ett föränderligt samhälle
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 275 s.
ISBN: 9789144059860 LIBRIS-ID: 11879498
SCBs hemsida Sverige i siffror - Människorna i Sverige/In- och utvandring
Svenska för invandrarskap? : språk, kategorisering och identitet inom utbildningsformen Svenska för invandrare
Örebro : Örebro universitet, 2013 - 201 s.
ISBN: 978-91-7668-934-9 LIBRIS-ID: 13987897
URL: Link
Examination
INL1, Individual assignment, 5 credits, written and oral assignments concerning learning outcomes 1-3, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
PRO1, Field study report, 2.5 credits, report about field study concerning learning outcomes 1 and 4, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail