Course syllabus - Working as a Special Needs Teacher with Development of Language, Writing and Reading I
Scope
15 credits
Course code
SQA119
Valid from
Autumn semester 2017
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1F (Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2016-12-19
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Obligatoriska böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Books
Valbar bok
Läsundervisningens grunder
Andra upplagan : Malmö : Gleerup, [2019] - 319 sidor
ISBN: 9789151102764 LIBRIS-ID: mxw4bxzrkg4ldgwn
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Skrivundervisningens grunder
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2020] - 336 sidor
ISBN: 9789151102788 LIBRIS-ID: frqm5v3mc78dzf75
Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor
ISBN: 9789144097121 LIBRIS-ID: fpkl6b4hc397bp5b
Articles
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Reference Literature
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Other Materials
Litteratur som tillkommer är ytterligare en vetenskaplig artikel och en avhandling som väljs från listor som kursledningen publicerar i Canvas.
-
Books
Obligatoriska böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Books
Valbar bok
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 404 sidor
ISBN: 9789144097121 LIBRIS-ID: fpkl6b4hc397bp5b
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Articles
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Reference Literature
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Other Materials
Litteratur som tillkommer är ytterligare en vetenskaplig artikel och en avhandling som väljs från listor som kursledningen publicerar i Canvas.
-
Books
Obligatoriska böcker
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Books
Valbar bok
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 267 s.
ISBN: 978-91-27-42172-1 LIBRIS-ID: 12059613
Articles
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Reference Literature
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Other Materials
Litteratur som tillkommer är ytterligare en vetenskaplig artikel och en avhandling som väljs från listor som kursledningen publicerar i Canvas.
-
Books
Obligatorisk litteratur
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi : från teori till praktik
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 336 s.
ISBN: 9789127134683 LIBRIS-ID: 13931588
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Books
Valbar litteratur
Barn läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 312 s.
ISBN: 9789144048741 LIBRIS-ID: 11311126
Ungdomar läser och skriver : specialpedagogiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144083377 LIBRIS-ID: 16250070
Articles
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Rethinking scaffolding in the information age. Computers & Education, 48, 362-382
2005
Reference Literature
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2007 - 107 s.
ISBN: 978-91-7307-107-9 LIBRIS-ID: 10440255
Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s.
ISBN: 9789175592558 LIBRIS-ID: 20107426
URL: Link
Dyslexi hos barn och ungdomar : tester och insatser ; en systematisk litteraturöversikt
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU, 2014 - 332 s.
ISBN: 9789185413669 LIBRIS-ID: 16938160
URL: Online
Lära barn att läsa : [vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse]
Andra upplagan : Stockholm : LegiLexi, [2018] - 230 sidor
ISBN: 9789198426434 LIBRIS-ID: v41vtvvnszldzl9b
URL: Fulltext
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier
[Solna] : Skolforskningsinstitutet, 2019 - 113 sidor
ISBN: 9789198438383 LIBRIS-ID: v507p105s9w7fl4g
URL: Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
Other Materials
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Läsförståelse : insikt och undervisning
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 192 sidor
ISBN: 978-91-47-12272-1 LIBRIS-ID: 21701658
Dyslexi : en kunskapsöversikt
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2007 - 107 s.
ISBN: 978-91-7307-107-9 LIBRIS-ID: 10440255
Articles
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Särskilt stöd I den svenska skolan och internationellt - en jämförande analys av policy och praktik för specialpedagogiska insatser och särskilt stöd (Working Paper Serie, 3:2016)
Stockholm: Specialpedagogiska institutionen. Stockholms universitet, 2016
Reference Literature
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Etnografi i klassrummet
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 258 s.
ISBN: 978-91-44-07504-4 LIBRIS-ID: 16532805
Other Materials
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Utredning av läs- och skrivsvårigheter
4. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 374 s.
ISBN: 978-91-44-05609-8 LIBRIS-ID: 11775282
Dyslexi genom livet : ett utvecklingsperspektiv på läs- och skrivsvårigheter
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2012 - 294 s.
ISBN: 9789174475630 LIBRIS-ID: 13525313
URL: Tryckt exemplar
Language and reading disabilities
3. ed. : Boston : Pearson, cop. 2012 - xvi, 303 p.
ISBN: 9780137072774 LIBRIS-ID: 12285390
Dyslexi och andra svårigheter med skriftspråket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 352 s.
ISBN: 9789127419346 LIBRIS-ID: 11488801
Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande : en praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken
Stockholm : Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-7447-681-1 LIBRIS-ID: 14178479
URL: Link
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 264 sidor
ISBN: 978-91-44-05816-0 LIBRIS-ID: 19449044
Flera vägar mot mål : läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 220 s.
ISBN: 91-47-09321-8 LIBRIS-ID: 11267065
URL: Omslagsbild
Att läsa och förstå : läsförståelse av vad och för vad?
Stockholm : Skolverket, 2016 - 106 s.
ISBN: 9789175592558 LIBRIS-ID: 20107426
URL: Link
Articles
). Segregated Groups or Inclusive education? An Interview Study with Students Experiencing Failure in Reading and Writing
Scandinavian Journal of Educational Research, 2007
Responding to diversity and striving for excellence: The case of Finland
Prospects, 2009
Reducing the incidence of early reading difficulties: Professional development for classroom teachers versus direct intervention for children
Learning and individual differences, 2008
Bedöma eller döma? Språkbedömning och lästest i grundskolans tidigare år
Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 15, 2010
Differences between overachieving and underachieving classes in reading: Teacher, classroom and student characteristics
Journal of Early Childhood Literacy, 12(4) 339366, 2011
Special Education Teachers Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools
Nordic Journal of Literacy Research 2, 1-18, 2016
Bureaucracies in Schools- Approaches to Support Measures in Swedish Schools Seen in the Light of Skrtics Theories
Scandinavian Journal of Educational Research, 2017
Teaching Children to Read: What do we know about How to Do It?
Oxford: Blackwell Publishing, 2007
Reference Literature
Rapporter och uppsatser
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 213 s.
ISBN: 91-44-00417-6 ; 330:00 LIBRIS-ID: 8352606
Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter : metodisk handbok
1. uppl. : Stockholm : Natur och kultur, 2006 - 287 s.
ISBN: 91-27-72297-X LIBRIS-ID: 10027384
Other Materials
Tillkommer: Litteratur/artiklar enligt kursledningen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
INL1, Written assignment, 7 credits, written assignment concerning learning outcomes 1-2, grades Fail (U), Pass (G) or Pass with distinction (VG).
FSR1, Field study report, 3 credits, field study concerning learning outcome 3, grades Fail (U) or Pass (G).
FSR2, Field study report, 3 credits, field study concerning learning outcome 4, grades Fail (U) or Pass (G).
OBN1, Compulsory attendance, 2 credits, compulsory attendance and active participation concerning learning outcomes 1-4, grades Fail (U) or Pass (G).
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail