Course syllabus - Qualified Dialogues
Scope
7.5 credits
Course code
SQA068
Valid from
Spring semester 2014
Education level
Second cycle
Progressive Specialisation
A1N (Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirements).
Main area(s)
Special Needs Education
School
School of Education, Culture and Communication
Ratified
2013-02-01
Revised
2013-06-10
Status
This syllabus is not current and will not be given any more
Literature lists
Course literature is preliminary up to 8 weeks before course start. Course literature can be valid over several semesters.
-
Books
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Empati : nyckeln till samarbete i professionella samtal
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 201 sidor
ISBN: 9789144116716 LIBRIS-ID: 22277544
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Grundläggande samtalsmetodik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 261 sidor
ISBN: 9789144117393 LIBRIS-ID: 20891878
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Compendiums
Att utveckla yrkeskunnande genom att bli berörd och beröra - erfarenheter av dialogseminarier. KAPET, 11(1), 1-22.
2015
URL: Hämtad från: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-38299
Articles
Mollberger Hedqvist, G. (2006). Samtal för förståelse: Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal? Studies in educational sciences, 2006.
Other Materials
Barnombudsmannen informerar BI 2004:03. Att samtala med barn och unga.
-
Books
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Articles
Hautaniemi, B. (2015). Hermeneutikens och etikens betydelse för lärande. I B. Qvarsell, C. Hällström, & A. Wallin (Red.), Den problematiska etiken: Om barnsyn i forskning och praktik (s. 83-97). Göteborg: Daidalos.
Bron, A., & Lönnheden, C. (2005). Lärande utifrån symbolisk interaktion. I A. Bron, & L. Wilhelmson (Red.), Lärprocesser i högre utbildning (1. uppl. ed.) (s. 36-50). Stockholm: Liber.
Lönnheden, C., & Olstedt, E. (2005). Med erfarenhet som utgångspunkt. I A. Bron, & L. Wilhelmson (Red.), Lärprocesser i högre utbildning (1. uppl. ed.) (s. 104-118). Stockholm: Liber.
Mollberger Hedqvist, G. (2006). Samtal för förståelse: Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal? Studies in educational sciences, 2006.
URLs
UNICEF. Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF
URL: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#hela-texten
Other Materials
Barnombudsmannen informerar BI 2004:03. Att samtala med barn och unga.
-
Books
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Att samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/samtala%20med%20barn2004_tillganglig.pdf
Det professionella mötet : en grundbok
Lund : Studentlitteratur, 2015 - 127 s.
ISBN: 9789144105956 LIBRIS-ID: 18081612
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
2 uppl. : Malmö : Gleerups, 2016 - 287 s.
ISBN: 9789140693297 LIBRIS-ID: 19451436
Compendiums
Lärande utifrån symbolisk interaktionism
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Med erfarenhet som utgångspunkt
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Demokratiske samtaler i barnehagen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Lärande utifrån symbolisk interaktion
Stockholm:Liber, 2010
Hermeneutikens och etikens betydelse för lärande
Göteborg:Daidalos, 2015
Med erfarenhet som utgångspunkt
Stockholm:Liber, 2010
Articles
Demokratiske samtaler i barnehagen?
Nordisk Barnehageforskning. Vol 4 Nr 2 Sid 103-114., 2011
Web Addresses
Reference Literature
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Professionell vägledning : med samtal som redskap
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 141, [3] s.
ISBN: 9789144015378 LIBRIS-ID: 10353249
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Pedagog i en förändrad tid : om grupphandledning och relationer i skolan
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 138 s.
ISBN: 91-44-04129-2 : LIBRIS-ID: 8430164
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
-
Books
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 152 s.
ISBN: 91-44-00364-1 ; 270:00 LIBRIS-ID: 8352595
Att samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/samtala%20med%20barn2004_tillganglig.pdf
Compendiums
Lärande utifrån symbolisk interaktionism
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Med erfarenhet som utgångspunkt
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Demokratiske samtaler i barnehagen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Web Addresses
Reference Literature
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Professionell vägledning : med samtal som redskap
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 141, [3] s.
ISBN: 9789144015378 LIBRIS-ID: 10353249
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Pedagog i en förändrad tid : om grupphandledning och relationer i skolan
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 138 s.
ISBN: 91-44-04129-2 : LIBRIS-ID: 8430164
Pedagogens inre rum : om betydelsen av känslomässig mognad
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 132 s.
ISBN: 91-44-03564-0 LIBRIS-ID: 9531748
-
Books
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Praktisk vägledning i kommunikation för lärare i förskola och skola
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 112 s.
ISBN: 9789147093502 LIBRIS-ID: 11174855
URL: Omslagsbild
Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2008 - 208 s.
ISBN: 9789144042985 LIBRIS-ID: 10673192
Handledning i professionsgrupper : ett systemteoretiskt perspektiv på handledning
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 152 s.
ISBN: 91-44-00364-1 ; 270:00 LIBRIS-ID: 8352595
Att samtala med barn och unga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: http://www.bo.se/files/publikationer,%20pdf/samtala%20med%20barn2004_tillganglig.pdf
Compendiums
Lärande utifrån symbolisk interaktionism
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Med erfarenhet som utgångspunkt
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Demokratiske samtaler i barnehagen
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Web Addresses
Reference Literature
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Professionell vägledning : med samtal som redskap
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 141, [3] s.
ISBN: 9789144015378 LIBRIS-ID: 10353249
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Systemteori i praktiken : konsten att lösa problem och nå resultat
3., omarb. uppl. : Stockholm : Gothia, 2008 - 136 s.
ISBN: 978-91-7205-575-9 LIBRIS-ID: 10707427
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Books
Bära eller brista : kommunikation och relationer i arbetet med människor
1. uppl. : Malmö : Gleerups Utbildning AB, 2007 - 316 s.
ISBN: 9789140650849 LIBRIS-ID: 10522460
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 115 s.
ISBN: 91-44-00235-1 ; 230:00 LIBRIS-ID: 8352562
Handledning i pedagogiskt arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 464 s.
ISBN: 9789144021911 LIBRIS-ID: 10353259
Reference Literature
Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 80 s.
ISBN: 9789144054797 LIBRIS-ID: 11354408
Att förstå sig själv och andra : introduktion i transaktionsanalys
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 124 s.
ISBN: 91-44-02888-1 : 268:00 LIBRIS-ID: 8907378
Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 254 s.
ISBN: 91-44-03496-2 LIBRIS-ID: 9648935
Samtal med barn : metodiska samtal med barn i svåra livssituationer
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 256 s.
ISBN: 9789144056340 LIBRIS-ID: 11593550
Other Materials
Ahlberg, A., Klasson, J.-Å. & Nordevall, E. (2002). Reflekterande samtal för pedagogisk utveckling. Vetenskaplig rapport, Högskolan i Jönköping
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Examination
Exercise (GRU1), 2 credits, marks Pass (G)
Project (PRO1), 4.5 credits, marks Pass (G) or Pass with distinction (VG)
Seminar (SEM1), 1 credits, marks Pass (G)
A student who has a certificate from MDU regarding a disability has the opportunity to submit a request for supportive measures during written examinations or other forms of examination, in accordance with the Rules and Regulations for Examinations at First-cycle and Second-cycle Level at Mälardalen University (2020/1655). It is the examiner who takes decisions on any supportive measures, based on what kind of certificate is issued, and in that case which measures are to be applied.
Suspicions of attempting to deceive in examinations (cheating) are reported to the Vice-Chancellor, in accordance with the Higher Education Ordinance, and are examined by the University’s Disciplinary Board. If the Disciplinary Board considers the student to be guilty of a disciplinary offence, the Board will take a decision on disciplinary action, which will be a warning or suspension.
Grade
Pass with distinction, Pass, Fail