Utbildningsplan - Masterprogram i folkhälsovetenskap - Social hållbar utveckling ur ett globalt perspektiv
Omfattning
120.0 hp
Programkod
AMM21
Giltig från
Hösttermin 2026
Beslutsinstans
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Akademi
HVV
Diarienummer
2025/1673
Fastställd
2025-09-23
Behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, vårdvetenskap, medicin, psykologi, fysioterapi, statsvetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs minst 5 högskolepoäng i folkhälsovetenskap inom eller utanför examen och Engelska 6 eller Engelska nivå 2.
Om utbildningsplaner
Utbildningsplanen gäller för hela utbildningstiden, från och med det läsår och den termin som du började din utbildning. Utbildningsplanen innehåller programmets mål, innehåll och uppläggning men också krav för särskild behörighet m.m.
Mål
Programmets övergripande mål är att utbilda folkhälsoexperter som kan identifiera, analysera och hantera komplexa hälsoutmaningar samt främja social hållbarhet ur ett globalt perspektiv. Efter avslutad utbildning ska studenten ha djupgående kunskaper inom folkhälsovetenskap och social hållbarhet samt förmåga att tillämpa vetenskapliga metoder för att främja hälsa och förebygga ohälsa i olika samhällskontexter och på olika nivåer, från lokal till global. Kurser och utbildningsformer inom programmet ska även förbereda studenterna för vidare forskarstudier.
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten:
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten:
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten:
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Undervisningsspråk
Programmet består av fyra terminers heltidsstudier. Programmets undervisningsspråk är engelska. Samtliga undervisningsmoment och examinationer genomförs på engelska. Kurslitteraturen är engelskspråkig.
Innehåll
Första terminen har temat Global public health and social sustainable development och den omfattar en introduktionskurs till globala perspektiv på folkhälsovetenskap och social hållbarhet, och flera fördjupande kurser i ämnesspecifika kärnkompetenser, med fokus på social hållbarhet ur ett globalt perspektiv: hälsans sociala, ekonomiska, politiska och miljömässiga bestämningsfaktorer, globala förändringar, hälsosystem och global styrning, samt en sista kurs där studenterna får arbeta med relevanta samtida eller framtida samhällsutmaningar.
Termin två inleds med temat Public health research methods, där studenterna fördjupar sina kunskaper i vetenskaplig teori och etik, samt i epidemiologiska, statistiska och kvalitativa metoder. Fokus ligger på kunskaper om dessa metoder för att undersöka och analysera hälsa, sjukdom och dess determinanter. Under den andra delen av termin två finns möjlighet till valbara kurser vid MDU eller andra svenska eller utländska lärosäten, inklusive en praktikkurs på 15 högskolepoäng. Studenter som vill avsluta sina studier efter år 1 genomför i stället ett examensarbete på 15 högskolepoäng på magisternivå.
Under termin tre finns två teman: Temat Public health ethics, social sustainability, and politics har fokus på globalisering, geopolitik och digitalisering, påverkansarbete för folkhälsa, och ledarskap, förändring och systemtänkande. Temat Designing, implementing and evaluating public health research handlar om komplexa hälsointerventioner, fördjupande forskningsmetoder samt forskningskommunikation och påverkan.
Termin fyra ägnas åt att genomföra ett individuellt examensarbete på mastersnivå.
Årskurs 1
Tema 1: Global public health and social sustainable development
Kurser i folkhälsovetenskap:
Global public health and sustainable development, 5 hp
Socioeconomic and political health determinants, 5 hp
Public and planetary health, 5 hp
Global transitions, 5 hp
Health systems and global governance, 5 hp
Societal challenges and health, 5 h
Tema 2: Public health research methods
Kurser i folkhälsovetenskap:
Scientific theory and ethics, 2 hp
Epidemiological methods to investigate health 3 hp
Quantitative methods in public health, 5 hp
Qualitative methods in public health, 5 hp
Valbara kurser (vid svenska eller utländska lärosäten), 15 hp, till exempel:
Internship in public health, 15 hp
eller
Degree project in public health science, one-year Master’s, 15 hp
Årskurs 2
Tema 3: Public health ethics, social sustainability, and politics
Kurser i folkhälsovetenskap:
Globalisation, geopolitics, and digitalisation, 4 hp
Advocacy for public health, 3 hp
Leadership, change and systems thinking, 3 hp
Tema 4: Designing, implementing and evaluating public health research
Kurser i folkhälsovetenskap:
Complex health interventions, 7,5 hp
Research methods, 7,5 hp
Research communication and impact, 5 hp
Degree project in public health science, two-year Master’s, 30 hp
Val inom programmet
Studenten kan välja mellan att skriva ett examensarbete om 15 hp i slutet av årskurs 1 eller ett examensarbete om 30 hp i slutet av årskurs 2.
- Väljer studenten att skriva ett examensarbete om 15 hp i slutet av årskurs 1, kan studenten efter fullgjord årskurs 1 ansöka om magisterexamen.
- Väljer studenten att skriva ett examensarbete om 30 hp i slutet av årskurs 2, väljer studenten valbara kurser om 15 hp under andra delen av Termin 2, vid MDU eller andra svenska eller utländska lärosäten. Efter fullgjorda årskurser 1 och 2 kan studenten ansöka om mastersexamen.
Examen
Utbildningsprogrammet är upplagt så att studierna ska leda fram till att studenten uppfyller fordringarna för följande examina:
- Filosofie magisterexamen med huvudområdet Folkhälsovetenskap (Degree of Master of Science (60 credits) in Science of Public Health)
- Filosofie masterexamen med huvudområdet Folkhälsovetenskap
(Degree of Master of Science (120 credits) in Science of Public Health)
Om man som student väljer att inte slutföra en viss kurs, kan de val studenten gör påverka möjligheterna att uppfylla examensfordringarna. För mer information om examina och examensfordringar hänvisas till den lokala examensordningen som finns publicerad på universitetets webbplats.
Skriv ut utbildningsplan